070307

070307 Det känns som en evighet har gått sen jag bestämde mig för att flytta, rent teoretiskt har det gjort det också, men i praktiken är det bara fem dygn sen. Ändå känns det som om tiden rusar fram i 190 och jag rör mig raskt som friterade marinerade sniglar. Min dygnsrytm är helt förkastlig- jag sover någon timme på eftermiddagen och surfar runt efter matnyttig information resten av dygnet. Så snart jag bara tänker på att sova tidigare ringer någon hugad spekulant på mitt bohag. Ur rent ekonomisk vinkel borde jag alltså sova oftare...Nu är även min gamla digitalkamera såld och jag har pengar till ytterligare två dagars näring, flytande eller fast, när jag kommit till Chania.

Idag fick jag en kalldusch som nära nog fick mig att be kära pappa om husrum! Jag studerade IKA's och Försäkringskassans regler aningen mer ingående än tidigare och inser jag under minst 50 dagar kommer att vara helt oförsäkrad! För att ha rätt till (gratis) grekisk sjukvård måste jag, förutom att ha mina IKA-papper i egen ägo också, ha minst 50 stämplar i papperen- en arbetsgivare måste alltså ha betalat min försäkring i 50 dagar.
Jag HAR papperen, hos min förre arbetsgivare eller eventuellt fortfarande på IKA's kontor i Chania, jag har bara inte hämtat ut dom och vet alltså inte heller hur många stämplar jag har. Vägen till IKA i Chania är lång och det är väntetiderna där också. Till min förre arbetsgivare går jag inte ens under vapenhot. Återstår alltså att vid ankomst genast åka till IKA, köa och be dem kolla om min registrering finns kvar...Sent ska syndaren vakna... Tursamt nog ligger det rätt nära flygplatsen. Problem nummer två, och ett mycket värre tycker jag. Min dotter har inga papper alls än! Jag kan jobba med ett brutet ben om det krävs men jag är en riktig hönsmamma. Att ha dottern oförsäkrad är inte ens att tänka på! Vilken tur då att jag har mina Europeiska sjukförsäkringskort tänker jag. Så faan heller! Mitt i en kopp kaffe ramlar något jag läst tidigare ner från loftet. Korten upphör gälla samma dag som jag skriver ut mig ur Sverige! Magknip och skälvningar igen... Nu blir jag tack och lov räddad av en med-Kalimerare igen. Om bara jag har mina stämplar så inkluderas mina familjemedlemmar av IKA's försäkring. Jag trodde jag hade koll på allt praktiskt, men vissa bitar har jag uppenbarligen missat. Totalt.

En bidragande orsak är väl att flytten tidigarelagts. Mina planer gällde flytt i höst och jag skulle alltså haft några månader till på mig att sälja bohag och planera för ett liv i Chania. Att skjuta på flytten är inget alternativ. Jag har ingen framtid här i Sverige längre, har nog aldrig haft heller. Som arbetslös med barn som passerat gymnasiet och 18-års bidragsberättigande är jag förvissad till Socialtjänsten när mina A-kassedagar tar slut. Inte en chans i världen! Hellre jobbar jag svart 15-18 timmar per dygn, 7 dagar i veckan året om i Grekland än jag sitter med hatten i hand och beskriver min livssituation för en nyutexaminerad ensamstående socionom. Där har jag varit, av tvång och omtanke för barnen, och dit går jag inte igen. Det bor en stolt och reslig Kretensiska i mig.

Kalimera har visat sig vara en guldgruva. Jag får dagligen tips om flyttfirmor, praktiska råd och glada uppmuntrande ord. Jag är själv en hjälpsam själ men inte van att andra tar sig tid för min skull. Tack vare Kalimeras medlemmar är mina skakningar nere i en knapp trea på Richterskalan, från morgonens 7,4. Jag har även hittat ett par andra sajter för utlandssvenskar och börjat skapa mig ett litet men välkommet kontaktnät. Den mest värdefulla informationen för min del nu kommer från svenskar som flyttat till Grekland. Grekland är på många sätt unikt och det går inte alltid att läsa sig till det viktiga. Dessutom står det mesta på just Grekiska...Jag hittade några rader inatt som jag måste citera, de stämde så väl på mig att jag kunde skrivit dom själv: "Jag kan läsa grekiska nu. Tyvärr förstår jag inte vad jag läser.?"Det var så skönt att läsa de orden från någon som redan bott I Grekland en längre tid! Mannen i fråga skriver för övrigt en helt fantastisk blogg om livet på Skiathos, http://skiathosbloggen.webblogg.se/index.html.
Jag har bara läst en del men redan fått många goda skratt, när jag borde gjort något annat...

Nu väntar jag på diverse intyg och blanketter om utflytt från Folkbokföringen. Förhoppningsvis kommer det en offert på transport av säng och symaskiner och om jag bara funderar på att sova en stund så kanske jag blir av med soffgruppen också!

image6

Kommentarer
Postat av: helene rasmusson

Hej, jag är en svensk tjej som har 2 barn och bor utanför Chania, jag skulle så gärna vilja få kontakt med några svenskar. Har hört något om svenska klubben, vet du något om den?
Tacksam för lite hjälp på vägen, snälla skriv några tips på min E-post.
Mvh Helene

2008-01-02 @ 22:21:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0