070312

070312 Livet är härligt! Solen skiner, luften är frisk och jag börjar få svar på en del av mina frågor. Ett problem med att betala svenska räkningar från utlandet är bristen på engelskspråkiga internet banker. Nu på morgonen har jag fått svar av Mr Yannis Samatas i Heraklion, han driver sajten ExploreCrete.com och är alltid behjälplig med svar. Han har personligen kollat upp att Alpha Bank har utförliga instruktioner på engelska så att även en "barbar" som jag kan betala CSN. Alpha Bank var ett av alternativen när jag öppnade konto, tyvärr hittade jag inte kontoret på en gång och valde EFG Eurobank Ergasias istället. Nu ska jag bara lista ut om jag behöver deponera pengar för att öppna ett konto i Alpha Bank. De flesta banker i Grekland kräver en insättning på ca 150 euro när man öppnar kontot, det gjorde inte Eurobank...Man får vad man betalar för sägs det...

Min gamla folkhögskola har hört av sig och lovat översätta mitt betyg till engelska- med dubbla stämplar, underskrift och roliga bilagor- precis som jag önskade. Huruvida jag får det inramat är tveksamt men det spelar ingen roll, personalen skickade ju kramar och lyckönskningar.

Jag har fått ytterligare en offert på flytt av mitt lilla bohag och satte nära nog kaffet i halsen. 36000 kr exkl. moms!!!, sen står det inte ens var sakerna hamnar i slutänden. Precis innan jag raderar mejlet inser jag att mina ögon varit grumliga- det står 3600 kr! Nu blev det spännande. Varför är det alltid så att nya alternativ dyker upp efter att man bestämt sig för något? Ska jag sälja sängen och posta symaskinerna eller packa allt jag vill ha kvar i sängbotten och frakta den? Svårt blev det.

Jag har kollat upp lite om frakt från IKEA till Kreta. De fraktar bara inom Aten men även här fick jag hjälp av Mr Samatas sajt. Ett engelskt par förköpte sig på IKEA, köpte på inrådan av pesonalen en enorm papplåda vid utgången och laddade den fotbollsrund, tejp bjöd varuhuset på. Personal hjälpte dem sen att kontakta en närliggande speditör, TAO, som mot ca 17 euro skulle vidarebefodra det till Rethymnon där de bor. Detta skedde en torsdag kväll. Lördag morgon väcks paret av telefon, det är fraktföretaget TAO's representant i Rethymnon som talar om att deras paket finns att hämta på filialen i Rethymnon. Notan landade på 20 euro, det var ju bara ett kolli... Jag har lyckats få tag på prislista och telefonnummer till TAO, men precis som med mycket annat i Grekland får man flera olika bud på vad priset i slutänden blir. Mellan 12 och 170 euro...Då kan det bli billigare att frakta ner sängen ändå- om den inte hamnar i Heraklion...

Jag fortsätter väga försäkringar för och emot varandra. Ett, för mig i allafall, nytt begrepp är engångsbetald. Det förekommer sammansatt med både sjuk- och pensionsförsäkring, ibland åtföljt av "fonder". Intressant men fullkomligt omöjligt för mig att läsa in mig på just nu. Det bara snurrar för ögonen när jag försöker, jag hittar inga konkreta prisexempel och i mitt hem är "fonder" ett fult ord...

Det kittlar i magen rätt ofta nu, inte ett helt obehagligt kittlande heller. Så länge jag låter bli att tänka på allt som måste göras och säljas är det en störtskön känsla!

image13

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0