070316

070316 Dagen har gått helt i scannandets tecken med undantag av ett smärre missöde. Mina betyg anlände på morgonen, nogsamt stämplade och underskrivna men helt och hållet på svenska! Frågan är nu, har jag hjärta att be dem göra om allt jobb eller ska jag lämna in dem till en översättare? Väljer jag det senare måste de ändå skickas till skolan för stämplar och underskrift, och hur de ser ut efter en tur och returresa med post från Kreta det vette fåglarna... Ett steg bakåt med andra ord.
Just nu känns det som om tiden stannat upp, det händer inget. Inga offerter, inga svar på alla förfrågningar jag gjort och inte blir jag av med några saker heller ser det ut som. Högen i vardagsrummet blir större och större och sonen klagar på mängden av sopsäckar som måste bäras ut. I sovrummet går scannern varm, alla album ska tömmas och 41 år av foton ska in på en DVD-skiva eller två. Jag sliter bilder från väggar och ur ramar men det tar aldrig slut- jag har varit flitig med kameran...Prisa gud för den digitala tekniken! Tyvärr är det med foton som med böcker, de är roligare att bläddra i än att se på en datorskärm.

Jag har mer eller mindre bestämt mig för att åtminstone barnen får fortsätta vara skrivna i Sverige de första 6 månaderna. Det känns inte bra att de ska vara oförsäkrade första tiden i ett nytt land. Dessutom kan jag inte veta att de verkligen blir kvar utomlands, de kanske flyttar tillbaks också. Vad mig beträffar är jag en envis själ som inte mycket rår på, det löser sig nog... Dessutom har jag hittat två engelskspråkiga försäkringsmäklare i Chania, de kan vara värda ett besök när jag ändå rotar runt efter annat inne i stan, och lärt mig att en vedspis går att köpa för ungefär 130 euro, ny! Jag har alltid varit svag för vedspisar och placerar en sån före dammsugare på shoppinglistan...Goda vänner till mig i Chania har själva installerat en vedkamin mitt i vardagsrummet, det verkar inte som om hyresvärdar är lika petiga där som här i Sverige. Tur att man är händig, det finns nog en hel del jobb i de lägenheter som jag har råd att hyra i början men tids nog hittar jag rätt ställe för mig.

Det tar emot att skriva ikväll så jag ger upp. No news are good news säg det så jag går och lägger mig när jag ändå ligger på topp.

Jag bjuder på en bild med min drömutsikt, den är tagen från Platanias gamla by i juni 1999. Tyvärr är ruinen i förgrunden riven sen länge.
image19

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0