070317 - 070318

070317-070318 Det är söndag kväll och det har gått 16 dygn sen jag bestämde mig för att flytta. En ny vända auktioner är på väg att gå ut, nya vinnarmail ska skrivas och tejprullen kommer att gå varm. Murphy är med mig igen och batterierna i vågen har gett upp. Självklart är det inga vanliga batterier utan den där platta klockvarianten, men eftersom jag ändå måste köpa nya till min lilla svarta- bankdosan- så må det väl vara hänt. Jag har dessutom upptäckt att mitt svenska MasterCard går ut i februari nästa år och ska försöka få ett nytt sånt lite snabbt. Ju minde krångel från Kreta desto bättre, då kan jag ägna mig åt att dra in pengar till hushållet. Det kommer för övrigt att vara massor med krångel med grekiska myndigheter och instanser. De älskar papper och stämplar- när man inte har dem. Jag räknar kallt med att behöva 6-8 nya passbilder, de tre senaste deklarationerna, några kontoutdrag och den förbaskade sjukförsäkringen. Har jag inte det kommer jag att behöva dom, har jag dem...Ja, jag kommer säkert att ha bott på Kreta i 10 år innan någon frågar efter dem. Jag är ju EU-medborgare.

Något jag inte kommer att sakna efter flytten är min scanner. Tre dygn, minst 550 bilder, och fortfarande drygt 600 kvar att scanna! Jag kommer inte att sakna snö eller grannarna ovanpå heller. Imorgon måste jag ta tag i logistikbiten igen. Jag ska mejla företaget som gav bästa priset och fråga om vikt, ankomstplats och eventuella påslag. Att väga och serva symaskinerna vore också en bra idé. Jag ser 100-lappar flaxa iväg mot horisonten, trots att jag sitter på plånboken.

Ett företag i Chania har hört av sig och bett mig skicka en ansökan. Jag använde deras snabbformulär för att anmäla mig intresserad av en kontorstjänst i fredags och tydligen var jag intressant. Nu är det rejält ansökt och mitt nya CV är medskickat. Det jobbet vill jag ha! En fast tjänst med kontorstid måndag till fredag och några timmar på lördagar ibland. Lön efter det grekiska systemet, extra vid jul, påsk och till semestern. Skatt och försäkring betald och ca 800 euro i månaden kvar. Det ger tid över till extrajobb. För bra för att vara sant...

Vår älskade dvärghamster Athena fick gå vidare till de sälla sorkhålen idag. Hon har hängt med i över 4 år och varit en mysig kompis, sen hennes elaka moster begick självmord i diskhon... På sistone har Athena varit halvblind, avmagrad och behövt rullator för att ta sig fram i buren och nu verkade det som om hennes ben inte hängde med alls. Vi bäddade fint i en vacker ask, lade ner rejält av älsklingschokladen och lilla knyttet själv, förslöt locket och lät henne somna in i frysen, under ett paket kavring. Nu är det ingen här hemma som är särskilt hungrig och inte vet vi var vi ska begrava henne heller. Vi får äta det som finns i kylen och skafferiet- jordfästningen äger rum när snön försvunnit och tjälen gått ur backen. Hoppas det sker innan vi flyttar.

image20

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0