070331

070331 Nu har det snart gått en månad sen det stora beslutet och jag är inte ett dugg klokare. Inte vad det gäller boende och jobb i allafall. Däremot vet jag nu hur man anlägger en kompost passande Kretas klimat, att rosor ska stå skyddat från vinden för att trivas, att fukt rinner efter väggarna i grekiska hushåll vintertid (liten överdrift...) och att det är förbaskat dyr och krångligt att registrera en utländsk bil i Grekland. Jag vet annat också, men minst 50% av de saker jag lärt mig under månaden läggs på högen onödigt vetande. Jag odlar inte rosor och jag saknar både bil och körkort, komposten tål däremot att tänka på. Jag är en lantlolla - odla är både kul och ekonomiskt. Att jaga åsneskit i högvärme verkar mindre festligt, även om blotta tanken på dylika tilltag muntrar upp min smågalna själ... För att ha nytta av en kompost vill det till att ha mark att odla på, eller åtminstone en altan där jag får plats med stora terracottakrukor. Så har jag aldrig bott i Chania. Min senaste balkong var en kort, eller snarare grund, historia. Hyresvärden hade helt sonika kapat den på hälften för att få plats med en parkering. Jag fick sitta på tvären för att få plats med fötterna, terracottakrukor och odlingar var inte att tänka på.

 

Grekiskt boende skiljer sig rätt markant från det svenska och vår standard. Ta kök till exempel. Mången turist har förfasat sig över kokplattorna i hotellens köksvrå, två ynkliga plattor!!! Vad är den lilla plattan till för? Den frågan har jag hört många gånger. Svar: Kaffe eller vad tusan som helst som ryms i en panna av storlek fingerborg. Större spis än hotell generellt erbjuder har jag aldrig haft och jag har långbott upp till 5-6 månader och ändå överlevt. Min grekiska stekpanna är större än spisarna varit, den sväljer en halv gris! Frysfacken ska vi inte tala om. Jag är ekonomisk och föredrar att storhandla en gång i månaden. Fick det plats ett baconpaket i frysfacken där jag bott, då var det rymligt. Att köpa på sig frysvaror och kött är omöjligt med mindre än att hyresvärden lånar ut en hylla i sin frys. Det blir dyrt att småhandla i längden men det är rätt kul att botanisera hos slaktaren. Rökta korvar, underliga ostar, färskmald köttfärs, kryddor och skojigheter som inte går att uttala. Allt som har en misstänkt rund form undviks dock...

Första gången min dotter besökte en slaktare var hon nära att svimma. Hon stirrade ner i disken, bleknade och hulkade med tårar i ögonen; Mamma, det ligger en flådd katt här! Nu var det en kanin men det hade jag inte hjärta att tala om, jag kallade den hare. Få barn gullar med harar, kaniner däremot har en förmåga att tjusa småflickor.

 

Åter till boendefrågan. Att hitta ett perfekt boende i Chania är lika svårt som att hitta ett i Göteborg. Här fick jag välja mellan kök och balkong, köket segrade. Förra lägenheten hade balkong - men jag behövde skohorn för att ta mig förbi köksbordet in på toaletten...

Att hyra möblerat kommer att vara nödvändigt i början, tyvärr blir det dyrare. Hyr man däremot omöblerat ingår sällan eller aldrig kyl/frys och spis/ugn etc, det köper man själv. Ett grekiskt kök kan därför se ut som om en blind arkitekt inrett det. Ponera att du flyttar till en annan lägenhet, du tar med dina vitvaror som brukligt är. Väl inflyttad i lägenheten inser du att dina vitvaror är smalare än motsvarande plats i nya köket - det blir utrymme kvar på sidorna. Gott och väl med det. Om dina vitvaror däremot är större än befintliga utrymmen? Då placeras de där plats finns! Det här ser förbaskat underligt ut för den oinvigde. Spisen står ju inte under köksfläkten, där står ett tvättmaskin med en micro ovanpå! Där kylen ska stå står en stol...Kylen står i vardagsrummet....Köksluckor går inte att öppna för att passbitar glömts vid senaste renoveringen, spisen har ingen avställningsyta utan är inklämd mot väggen, vasken verkar stulen från ett sjukhuskök...Get the picture? Tro mig, de flesta hotellkök är välutrustade och välanpassade, med eller utan konservöppnare och melittahållare.

 

En annan grej - om du köper ditt boende så betalar du inte hyra! Bara amortering, el/vatten, sophämtning och kanske en avgift till "vaktmästaren", plus det mesta av inredningen tror jag. Jag korsförhörde en vän som köpt en ny fräsch lägenhet nyligen. På min fråga om hyra tittade han bara undrande på mig och sa; Vem ska jag betala den till? Nu såg jag nog minst lika frågande ut när han senare frågade mig om vi i Sverige plockade undan alla mattor efter vintern...

 

Jag fattar fortfarande inte riktigt hur allt går ihop men det kommer nog tillslut. Det ultimata boende finns säkert, om man har råd att bygga det själv.


 

image26

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0