070330

070330 Det ekar i mitt syrum och hyllorna gapar tommare än de i en rysk matbutik innan Järnridåns fall. För andra gången i mitt liv har jag rensat tyger och tillbehör med en frenesi som får ungarna att fråga om jag är dödssjuk. Det ligger inte för mig att kasta. Inte ens tomma trådrullar... Nu finns det plats att jobba där inne och nu kanske jag får ro att sy undan den hög med lagning som samlats det senaste året. Jag kan inte jobba om det är stökigt omkring mig, all kreativitet begravs av oordning. Datorn är en annan bov. En uppkopplad dator är ett fantastiskt arbetsredskap, information finns tillhands dygnet runt, men den stjäl tid! Att läsa mailen kan ta en hel dag, det dyker alltid upp något jag vill kolla och sen är det kört. Dagen har gått och inget vettigt har blivit gjort. Sen jag skaffade bredband blir det inte mycket sytt. Vad värre är, jag är beroende av dataspel och saknar självdiciplin!

 

Det ska bli riktigt skönt att inte ha bredband. Jag är alldeles för snål för att slösa bort timmar på ett internetcafé. Nu kommer datorn att hinna svalna mellan varven. Kanske spelar jag musik på den, ser en film eller skriver något, men hela dygn blir det inte tal om. Nå ja, i ärlighetens namn kommer jag nog att ligga nerkrupen och spela spel någon stund i vinter, om det är för kallt att göra något vettigare - som att sy, sticka, läsa en bok eller upptäcka omgivningarna. Jag hoppas hoppas att jag hittar boende med centralvärme, jag som till och med fryser inomhus i Sverige på somrarna. Jag har inte stora krav på hur jag bor, det mesta går att fixa till med färg och lite snickrande, men värme är nödvändigt för att kroppen ska hålla ihop.

 

Grekiska lägenheter, i allafall de av äldre årsmodell, är dragiga så förbaskat. Trösklar har jag aldrig sett några annat än vid ytterdörrar, och då väldigt sällan. Balkongdörrar av trä med jalusidörrar utanpå skyddar inte mot vinden, de har oftast 2-3 centimeters springor i nerkanten. Stengolv är hemska och stenväggar är alltid kalla. Av erfarenhet vet jag att aircondition inte värmer upp vidare bra om man inte har loftsäng, all värme hamnar ju i takhöjd. När jag besökte Chania i januari förra året fick jag gå ut på altanen och värma mig i solen med jämna mellanrum. Det var kallt som f*n inne, trots elradiator och AC. Nu hade lägenheten stått tom några månader och var rejält utkyld och fuktig, det kanske är annat om den är inbodd och riktigt uppvärmd. Kanske... Jag har börjat jaga varma tofflor och fleecepyjamasar redan nu, sånt är billigare på sommaren. Parallellt med toffeljakt söker jag gräslöks- och dillfrö, drömmer om en egen täppa och har mardrömmar om handtvätt i havet och vedeldade bykgrytor. En bykgryta skulle inte vara dumt ändå, då kunde jag få mig ett varmt bad om lusten faller på.

 

Dottern är slav under långa heta duschar. Undrar hur länge den vanan sitter i när vintern kommer till Kreta och varmvattnet knappt räcker att tvätta andsiktet i...


image25

Havet i Agia Marina en januaridag. Lockar inte till bad och paraplydrinkar...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0