070815-070821

070815 Klockan är tolv när jag väcks av telefonen, det är kiria Marikas nummer och jag fegar ur. Jag slår av signalen och kliver upp för att göra en kaffe istället. Jag har minimal lust att försöka göra mig förstådd via telefon med någon som inte pratar engelska. En orsak... Efter kaffet som intas sittande på diskbänken i köksfönstret tar jag en lång varm dusch. Det är härligt med varma duschar tänker jag, och inser strax efter att jag troligen kommer att svettas som en gris som straff. När jag torkat mig och piffat till anletsdragen går jag ner till "centrum" och IN.KA för att köpa städprylar. Eftersom lägenheten bara är på gränsen till klar är det dammigt, lortigt och färgstänkt överallt. Det ska rådas bot på innan far dyker upp.

Efter shopingen går jag upp till gamla lägenheten för att hämta mer småprylar, man glömmer visst alltid något i farten. Jag tänker dessutom ta tillfället i akt och prata med min gamla hyrestant. Tur eller otur, ingen är hemma och jag kan ostörd plocka med mig mina saker och gå hem igen. Magen kurrar och jag slänger ihop en tonfiskröra till lunch, det är snart det enda dottern äter förutom kyckling och pannkakor... Jag äter lite för att orka med lite hårt kroppsarbete och sätter mig sen i skräddarställning på golvet och tar mig an färgfläckarna - en kakelruta i taget.
När klockan närmar sig fyra har jag klarat av en dryg kvadratmeter... Det är dags att göra sig klar för jobbet och jag är i behov av ytterligare en dusch. Runt om i lägenheten står påsar med vårt bohag, jag hittar ingenting i kaoset!

Jag promenerar upp till jobbet lagom till 17.30, jobbar till strax efter tolv och går sen hem igen - raka vägen utan barhäng. Trots att jag är urtrött måste jag ställa mig och vika kläderna som dottern skyfflat in i vår enda garderob. Vid 2-tiden är jag halvklar, sängen är nära och jag faller i den utan vidare åthävor.


070816 Klockan 6.50 vaknar jag av larmets ilskna ringande. Jag är sen! I ren stress glömmer jag att vattnet är hett i vårt nya hem, och skållar mig nästan på kuppen. Jag ilar iväg till biluthyrningen. Där råder onormal stiltje - vi har inget annat än cyklar att hyra ut. Istället ger jag mig ikast med att putsa fönstren och damma hyllor, blogga lite och vänta på kvällsskiftet. Strax efter ett ringer pappa, han har landat på flygplatsen. Av någon anledning är planet sent och han ber mig meddela dottern. Strax efter 2 ringer han igen, de har fortfarande inte kommit iväg med transfern, men bagaget har de fått nu. Vid tre möts han av dottern utanför Eva Suites och det tar sig en glass innan de promenerar vidare hem till oss och installerar far. Undrar just vad han tycker om vårt minst sagt spartanska boende...

Vid fyra kommer chefen och ber mig jobba fredag till söndag. Jag blåvägrar. Hans familj kommer hem säger han. Kul svarar jag, min far är här och jag vill träffa honom. Din familj bor här, min far är bara här i två veckor. Dessutom är söndagen min lediga dag och jag har tänkt bada.

Jag går vidare till min konst, ryggen värker och jag är trött. Självklart har vi massor att göra just därför och jag får jobba ända till 00.30. När jag kommer hem igen ligger far och sover fridfullt på sin madrass i köket. Inte ens en tornado skulle väcka gubben så jag smyger in i sovrummet och kryper ner under lakanet jag med. Vi får hälsa imorgon istället.


070817 Ingen klocka väcker mig idag men väl känslan av att något inte stämmer i rummet. Jag tittar mig trött omkring och inser till min fasa att det ligger en katt bredvid min säng. Jag tycker inte om katter! Den är ynkligt liten, mindre än min hand är lång, och ögonen är variga. Den är max ett par dagar gammal! Hur kom den in??? Var finns ägaren??? Dottern snusar sött i sängen bredvid mig, tills jag ryter: Var kommer kattfaan ifrån? Va? Jasså den. Jag hittade den i ett dike. Jag vill INTE ha någon katt! Inte för allt i världen och absolut inte ett nyffött elände som måste skötas om. Det skiter påde dotter och kisse i. Kissen jamar eländigt och försöker kravla sig ur den lilla låda hon placerats i. Jag pillar lite på henne och hon suger tag i mitt finger för att äta. Skit! Vi har bara kaffemjölk hemma och kräket måste få något i sig.

Ute i köket sitter pappa och undrar vad jag lever om för. Jag visar vad jag hittat i sovrummet. Han suckar. Pappa tycker inte heller om katter... Vi har en skvätt vanlig mjölk kvar som jag häller i en skål och visar för kissen. Inget händer. Jag doppar lillfingret i mjölken och trugar. Fanskapet bits! Men äter gör hon. När hon fått smak på mjölken äter hon själv lite, sen somnar hon bredvid skålen. Liten och lortig, med slutna ögon. Hon behöver fräschas upp tänker jag och söker fram en microtrasa ur skåpet. Ljummet vatten och en lång stund senare är hon aningen mer presentabel och jag kan få mitt kaffe. Jag tittar misstänksamt på kraken där hon ligger, vad ska jag nu ta mig till?
Dottern behagar kliva upp och hälsar glatt på både morfar och kisse. Hon ska heta Meli (Honung). Hon ska UT! svarar jag. Så snart vi hittar mamman. Helst innan kvällen.

Nu har jag inte tid för katter eller döttrar. Far är här och vi ska in till Chania och skaffa ett par köksstolar. Vi tar bussen ner när vi klarat av morgontoalett och frukostbestyr. Som vanligt kollar jag gatorna runt busstationen först av allt och hittar fyra mörkbetsade "grekiska" tavernastolar med bastsits för humana 25 euro styck. De får duga så länge. Pappa betalar stolarna och kallar dem en födelsedagspresent. Jag tackar och talar om vart jag vill ha dem levererade. Vi vänder åter mot bussen hem och när vi passerar en zooaffär erkänner jag mig besegrad. Kattsand, katlåda, halsband, pulvvermjölk för små missar och några leksaker slinker ner i en påse. Jag frågar om skötselråd, betalar och går vidare till bussen. Pappa är hungrig och vill äta lunch så vi sätter oss inne på busstationens servering. Här pekar man ut maten man vill ha, om man som far inte vet vad som serveras. Maten smakar som vanligt gott, priset är lågt och det är rackarns nära bussen hem.

När vi kommer hem har jag en stund till godo. Snickaren kommer och mumlar något förläget om att Nektarios vill ha hyran idag. Jag går in för att betala den och hör till min förvåning att den ökat till 300 euro. Jag protesterar, det var sagt 250 euro och lägenheten är inte ens i närheten av klar! Vi förhandlar hit och dit och tillslut är vi något så när eniga. 300 euro inkluderar vattnet men inte elen, jag ska få en badrumsfläkt och köket ska byggas om en aning för att passa mig bättre. Vänta bara, de ska få bygga en hel del innan jag är nöjd... Det första de får göra är att installera ett eluttag till tvättmaskinen i badrummet - omgående - vilket de gör.

Nu är det dags för jobb igen och jag tänker ta bussen upp. Jag hinner bara ner till hållplatsen så kommer en av de lokala charmörerna, årskull äldre, på sin scooter och erbjuder mig skjuts. Jag tackar ja och är snart på jobbet. Kvällen är ett kassamässigt fiasko och chefen surar och håller öppet längre. Jag har bestämt träff med pappsen och går ner på dotterns jobb för en sängfösare. Vi tar en öl och pratar en stund innan vi går hem, till kisse och säng. Väl hemma inser jag att katten borde heta Houdini. Hon har på något vis tagit sig upp ur en hög flyttkartong, kissat i några hörn och somnat mitt på min säng. Jag stoppar ner henne i lådan igen och kryper i säng för natten.



070818 Uppe med tuppen utan att far rör en fena när jag rumstrerar om i kök och badrum. Jobb klockan 8. Inget särskilt att göra förutom den vanliga städningen och lite bloggande. Vid fyra går jag mot jobbet med kurrande mage. Jag stannar till för att hälsa på en vän som jobbar vägg i vägg med mig. Han är lika hungrig han med så vi bestämmer oss för att äta middag tillsammans. Jag kilar bort för snabbmat och sen sitter vi i baren tillsammans och slukar maten, rätt tysta. När klockan slår fem går jag in till oss för att börja kvällsskiftet.
Vi kör på som vanligt utan missöden eller överdrivet tempo, porten slås igen 00.15. och jag går hemåt. Nu stannar jag en stund på Rock House, pappa sover säkert ändå resonerar jag. Där inne i baren sitter min före detta frisörskas före detta man. De har nyss separerat och han och jag ska bli grannar i oktober berättar han. Singelslingan får bli radhusets nya arbetsnamn... Vi tar några öl och pratar innan han skjutsar hem mig. Precis som jag trodde så sover pappa sött. Jag plockar fram några kalla öl och min dator, sen sitter vi på altanen och lyssnar på musik under stjärnorna. Hoppas att han inte får för sig något bara, trots att han uppför sig gentlemannamässigt. Vid fem kryper jag i säng, inte ensam utan med kissen Meli som tagit sig lös igen...


070819 Ledig dag!!! Jag tar en rejält lång sovmorgon, trots att far gör sitt bästa för att väcka mig... Efter morgonkaffet tar jag en lång dusch och sen går jag och pappsen ner på stranden. Det är augusti och dags för årets första dopp. Innan tre har jag hunnit bada hela två gånger och läst lite i min bok mellan varven som jag pratat med pappa. Jag lämnar far i skuggan av ett solparasoll och går hem för en siesta. När jag kommer hem möts jag av en kelig kisse. Jag slår mig ner på golvet för att umgås en stund och passa på att tvätta hennes ögon. Helt plötsligt klöser hon sig loss med ett jamande och rultar iväg över golvet - till kattlådan. Kissen är torr! Jag flinar löjligt stolt och berömmer henne, sen kryper jag isäng.

Jag väcks vid 7 av telefonen, mina stolar har anlänt! Nu kan vi äntligen sitta vid bordet och äta. Eftersom jag ändå är vaken passar jag på att färga håret och pyssla om mig en stund. Klockan nio ringer mobilen igen, det är min blivande granne som vill bjuda på vin och dela med sig av sin musiksamling. Jag tackar ja och han dyker upp minuterna efter. Pappa gör oss sällskap men håller sig till en Gin&Tonic, vinet vill han inte ha av. Vinet ja. Det är bland det sötaste jag någonsin smakat, mer som likör, och det är svårt för en rödvinsdrickare att få ner. På något sätt går det ändå och vi blir sittande hela natten med mantinades, månljus och småprat. När solen skymtar tackar jag för mig och går in till sängen och ett sedesamt liv. Jag tror inte att jag är intresserad av mer än så i det här fallet.


070820 Ytterligare en sovmorgon, jag börjar bli lat av att inte jobba mornar. Pappa är ute och strosar någonstans i omgivningarna så jag tar mitt kaffe och en stol med ut på altanen. Utanför huset råder full kaos. Det läggs klinkers, målas och donas i varenda vinkel. Inte blir det någon kaffero för mig där inte. Altanen är hetare än en pizzaugn redan tio på morgonen och arbetarna, mestadels bulgarer, är nyfiknare än kattskrället. Kattskrället vägrar för övrigt att gå ut över huvud taget... När kaffet är avklarat bestämmer jag mig för att montera in och använda tvättmaskinen - själv den här gången. Nu upptäcker jag hur litet och illa planerat badrummet är. Den logiska placeringen av tvättmaskinsuttag borde varit framför duschen i innre hörnet. Toaletten skulle placerats framför handfatet strax innanför dörren. Så är inte fallet. Nu har vi drygt 9 cm mellan toasits och tvättmaskin. Dessa centimetrar ska rymma långa ben och knän... Behöver jag tala om att det inte funkar?

Tvätten går för fullt, alltså är jag fullt kapabel att installera tvättmaskiner - också. Jag sopar av golven som tycks bli smutsiga på nolltid och tar mig an kissens öga. Vi tvättar med koksaltlösning som jag köpt på apoteket, kissen njuter i fulla drag av att bli ompysslad. Jag inspekterar ögonen när allt var är borta och upptäcker till min fasa att något/någon stuckit ut Melis vänstra öga. Hon är halvblind den lilla kraken. Inte för att det tycks gå någon nöd på henne mer än att hon nyser ovanligt mycket för att vara katt. Jag gissar att vad som än drabbat hennes öga även skadat någon kanal mellan ögat och nosen, förkyld tror jag inte att hon är.

Nu behöver jag tvagas, vattnet riktigt ångar i duschen. Jag slappar en stund och läser lite ur en av böckerna som Nilam lämnade efter sig. Med jämna mellanrum far mina ögon ut mot mitt delvis möblerade vardagsrum/kök. Det lämnar en hel del över att önska men börjar trots allt likna något. Innan jag hunnit fatta det har jag slumrat till där i mitt svala sovrum och jag vaknar av mobilens larm. Dags att snygga till sig och ta sig till jobbet alltså. Jag kör på i min nya lata stil och tar bussen till Platanias, 1.40 euro och jag slipper svettas i eftermiddagshettan. Eftersom jag fortfarande inte kommit igång med matlagningen så får det bli take-away igen, snart kan jag menyerna utantill... När passet är klart för kvällen och jag inte hört något från morgonjobbet bestämmer vi, Rita och jag, oss för att ta en kaffe innan vi tar oss till respektive hem. Vi slappar en stund i Jungel Bar's stolar och snackar skit om chefen, sen säger vi godnatt och jag går hemåt genom ett partyglatt Platanias till mitt lilla lugna Agia Marina där pappa sover i köket.


070821 Efter morgonkaffet och duschen tar jag med mig pappa på en promenad upp till Platanias. Vi ska kolla efter utemöbler är det tänkt. Vi går i sakta mak och faderskapet kommenterar allt han ser, när han inte informerar mig om vad arbetarna gjort kvällen innan. Han har fått en kompis i snickaren, Argiris - han som skulle gifta sig med mig - och blivit erbjuden ett jobb som bussmekaniker här i Chania. Förrutom det har han fått sig lite grannskvaller till livs och vet nu allt om de vilda estonska tjejerna som hyr en av lägenheterna i Singelslingan. Om dem vill jag inte veta något alls, maken till blåsta brudar har jag sällan träffat.

Vi kommer fram till möbelbutiken men jag förkastar alla alternativ. Får jag inte ett grönt plastbord så vill jag inte ha gröna stolar heller, så det så. Istället för shopping får det bli vätskekontroll. Pappa trugar och försöker få i mig en öl mitt på dagen, jag är nöjd med en cola och något att äta så det får bli en gyros. Han bangar inte för mycket far, låter mig beställa och äter snällt innan vi går hem igen. Går hem, gubben har blivit taxifrälst och vill åka hem även den kortaste bit. Jag vägrar igen, det är nyttigt att röra på sig.

Vi kommer hem och jag gör bruk för de verktyg pappa tagit med sig. En helt nyanskaffad slagborrmaskin med borr! Vi installerar en duschdraperistång, hänger upp draperiet och jag plockar upp prylar på hyllorna i badrumsskåpet. Ytterligare en seger över tidskrävande sakletning i påsar. Nu behöver jag något att hänga handdukar och badlakan på, det har de "glömt" att montera upp hos mig. Precis som badrumsfläkten jag hittar ovanpå badrumsskåpet...
Jag inviger nyordningen med ytterligare en varm dusch, jag duschar i ren glädje just nu, och gör mig klar för jobbet. Pappa och kissekräk får klara sig själva på kvällarna, men det verkar inte gå någon nöd på dem.

Arbetspasset är stressigt, alla verkar vilja köpa konst just idag och på exakt samma klockslag. Tolv smiter jag iväg, chefen vet inte att jag inte jobbar morgonen nu och det han inte vet lider han inte av. Jag slinker in på Rock House för att hälsa på några vänner, blir förstås itvingad en öl igen och pratar lite med ägaren och hans fru. När min blivande granne Pavlos kommer in och verkar kelig smiter jag vidare ner på Marikas. Där får jag sitta ifred tills jag tycker det är läggdags och går hem. Pappa har visst slagit sig loss med pilsner, det står lämningar på altanbordet. Själv sussar gubben sött på sin madrass i kökshörnet. Han är rolig min far.

Kommentarer
Postat av: Malena

Åh vad glad jag blev över nya dagar att läsa!!! Härligt att höra att ni kommit på plats och att pappa kom väl behållen fram. Nya stolar och katt, så hemtrevligt det låter :-) Jag vill också...
Och äntligen har du badat!!! Lysande! På måndag är det två veckor tills vi åker. Måtte vädret hålla i sig...
Kram på dig!
Ps glöm inte att du gärna får sätta ut bilder när du vill :-)

2007-08-30 @ 12:35:19
URL: http://bredablick.blogspot.com
Postat av: Gunilla

Ett litet tips för kissens ögon, det bästa är att använda kokt vatten med salt i och låta det svalna, sen rengör man. Lärde mig det när jag hade en kisse med problem.
Kram

2007-08-30 @ 14:46:47
Postat av: Pia

Ser man på....blivit husdjursägare på kuppen. Men visst är de söta...när de är små. Ha det bäst !

2007-08-30 @ 15:38:03
URL: http://zanahoria.blogg.se
Postat av: Lena

Usch din fuling, jag har just skrattat av ett antal revben!!!! KATT???? Nar fan blir gammal... hahahahahahahahahahahaha...
Alskar dig!

2007-09-05 @ 21:12:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0