070712

070712 Fortfarande mestadels hett, lortigt, hungrigt och utmattat här i vackra Agia Marina/Platanias. Jag har kört en och en halv vecka med sexton timmars arbete och max fem timmars vila.


Precis som jag trodde fick jag läge på hämd nu i veckan. Den var ljuv! Sköna Elena fanns på plats och hade fullt upp med att hålla sig för skratt när tiden var inne.

Från att ha jobbat 8-16 i över en vecka ville nu chef Nr 1 att jag skulle ta "siesta" mitt över dagen och komma tillbaks för ett kvällspass. Problem... Tiden är inne för ett sanningens ord. Följande dialog utspelar sig:


  • Gå hem och vila ett tag och kom tillbaka 14.00. Du jobbar till 8 eller 9 ikväll.

  • Ledsen, men det är omöjligt, jag är upptagen efter 16.30.

  • Med vad? Varför kan du inte jobba kvällen?

  • Jag har ett annat jobb på kvällarna.

  • Va? Varför då?

  • Därför att du sa att du inte var nöjd med mig och jag inte har tid att vänta på att bli avskedad, jag behöver pengar precis som alla andra.

  • Jobbar du varje kväll?

  • Ja, 16.30 till 00.30 sju dagar i veckan.

  • Då får du ta och välja jobb, jag kan inte ha personal som inte kan ställa upp!

  • Enkelt, jag väljer regelbundna arbetstider, närmare till jobbet och mer fritid.

En mycket snopen chef Nr 1 vet inte vad han ska svara, han hade nog förväntat sig att jag skulle välja hans jobb.


  • Vill du att jag går nu? frågar jag. Han tittar förvånat på mig och ber mig stanna till 16.00. En stund senare frågar han om jag kan tänka mig att jobba några förmiddagar i veckan hos honom. Jo, om tiderna passar, jag behöver pengarna just nu...

Chefen drar iväg för att leverera en MC till ett hotell och sköna Elena kan äntligen ge utlopp för sin "glädje". Hon skrattar så tårarna rinne och höjer handen. Give me 5!!! Under sina år på kontoret har hon aldrig sett chefen så spak säger hon. Tusen tack! Nu kanske vi får lite mer ordning här på jobbet.

Hon är också trött på allt virrvarr med oregelbundna tider och bristen på planering. Nu är det upp till henne och mig att utarbeta mer fungerande rutiner.


Jag jobbar till 16.00, rusar vidare till jobb Nr 2 där jag stoppar i mig chips och choklad för att hålla mig på benen till midnatt. Där finns inte möjlighet att äta riktig mat och jag hinner sällan ta något på vägen dit. Jag jobbar, svälter, tappar vikt och är fortsatt lortig. Dryga fem kilometers rask promenad per dygn gör sitt till för figuren, hullet ersätts av muskler och min nya garderob är för stor för kroppen. Jag måste hinna shoppa någon dag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0