070718

070718 Ytterligare en vecka har gått och jag ligger efter med bloggen. Jag hinner inte ladda upp det jag skriver eller fotografera allt vackert jag ser.


Mindre arbetstid har det inte blivit men jag har haft två halva dagar ledigt. Den första gick till att tvätta, städa, äta, duscha och raka benen, den andra tillbringade jag i Chanias butiker. Nu har jag en Frappémaskin och ett diskställ i köket! Inte riktigt det jag mest behövde... Ett bord, en säng och en soffa hade varit mer logiskt att köpa. Jag har inte riktigt tid för logik nu och om dagens enda näringsintag är en iskaffe så ska den banne mig vara god!

Jag ser fram emot söndag denna vecka, då ska jag vara helt ledig från båda jobben och kanske hinner jag ner till stranden för första gången då. Nu har jag sagt ifrån på jobb Nr 1, jag varken vill eller orkar jobba 16 timmar sju dagar i veckan. Jag behöver tid att handla och köpa bohag. Jag försökte köpa mina efterlängtade indiska möbler nu i veckan - jag hade markerat dem i en katalog jag fått från en butik. Döm om min förvåning när de säger att de inte har möblerna, de kommer i mitten på augusti. Min pappa kommer ungefär samtidigt och vi har ingenstans att placera honom... Jag suktar mer och mer efter en lägenhet i "radhuset" jag fotograferat. Helt nybyggt, inga andra grannar än de som bor i huset, ingen helvetesbacke täckt av lera och goda utsikter till varmvatten...

Huset ägs och byggs av en vän till mig. Jag har känt honom i 16 år och vet hur jag ska lirka med honom. Han bygger för att hyra ut per månad eller år, hyran blir aningen högre men jag har sett en liten 3-rummare som skulle passa oss perfekt. Jag talade om att den är min, nu väntar jag på att den ska bli klar.

Nu i veckan var jag ner och inspekterade bygget som hastigast, det ser lovande ut. Tyvärr fick jag veta att lägenheten jag vill ha är uthyrd över sommaren - till Atenare! Klart som faan att de ska ha den, de betalar några hundra mer per månad än jag har för avsikt att göra. Som kompensation kunde jag få en mindre lägenhet i källaren sa Nektarios, ägaren. Jag rynkade på näsan och visade mitt missnöje tydligt. ? Special price for you, 250 euro/month säger han. Hmmm....Den är bättre planerad än den vi bor i nu, men en källarlägenhet i ett nybyggt hus låter som problem för mig. Jag gick hem och funderade ett tag sen gick jag tillbaks och höll ett korsförhör med "grabben" - jag har redan lärt mig var några av bostadsfällorna ligger.

  • Hur mycket ligger hyran på och är den billigare på vintern? 250 for you and Yes!

  • Är det centralvärme eller AC? Centralvärme i källaren, AC där uppe.

  • Ingår el i hyran? No, det finns elmätare till alla lägenheter.

  • Hur många solfångare/vattentankar finns det? 4 av varje. Han visar att vattnet är ordentligt varmt trots att det är sent på kvällen.

  • Och om det regnar och är mulet då? Han har en brännare som han slår på säger han. Han bor ju själv i huset...

  • Vad blir det för kök? Vinkelkök med stor kyl och frys, köksfläkt och eventuellt tvättmaskin.

  • Får jag installera en soba (liten vedspis)? Va??? Han tittar undrande på mig men jag är benhård. En källarlägenhet i ett nybyggt hus är en fuktfälla, något annat kan han ju försöka slå i mig. Ska vi bo där så ska vi banne mig inte behöva frysa eller lida av mögelskador. Jag talar om att jag betalar för kaminen om jag bara får hjälp att installera den och lägger till att den är bra om strömmen försvinner som den ofta gör. Jag är fortfarande tveksam till lägenheten men tror inte att den blir varken sämre eller bättre än den vi bor i nu.

Jag har bestämt mig för att prata med min hyresvärds sonson om varmvattnet och flytten, det sitter hårt åt eftersom jag gillar dem och inte vill göra mig ovän med familjen. I natt när jag kom hem från jobbet, totalt utmattad efter bara 4 timmars sömn, satt jag på balkongen med en öl när sonsonen kom hem från jobbet. Han kom ut på balkongen ovanför och ropade på mig, det fanns mat att hämta. Igår var det byns, Agia Marina, namnsdag och det hade varit festligheter med mycket god mat. Festligheterna firas ofta här i huset, byns präst är en regelbunden gäst här, och kiria Marika lagar maten till hela kalaset. Nu fanns det "rester" i mängder. Jag gick upp för att hämta en tallrik men blev nedtryckt i en stol och maten ställdes fram. Stora stycken grillat kött, briam och ugnsstekt potatis i olja och tomat. Mat!!! Jag tryckte i mig lika mycket som Kostas, sonsonen, som är fullvuxen och utbildad chefskock... När maten var på plats i magen fick jag en cigarett och en liten Raki och vi pratade en stund. Trots att frågan kom om lägenheten var till belåtenhet så hade jag varken mod eller hjärta till att nämna flytten. Jag höll tyst och somnade nästan vid köksbordet efter en stund.

När det var dags att gå en trappa ner var jag halvt medvetslös av mättnad och trötthet. Jag sa godnatt till kiria Marika och gick mot dörren när Kostas helt sonika lyfter upp mig i famnen - och bär mig ner för trappan! Det är något lurt på gång här, grabben är bara 27 år!

Jag tackade för mig än en gång och fick order om att infinna mig för lunch idag klockan två om jag ändå är ledig på förmiddagen. Det blir kycklingpilaffi - dotterns favoriträtt...


Kommentarer
Postat av: Anoula

Jag är helt beroende av den här bloggen. Snälla försök skriva oftare!

2007-07-19 @ 15:25:25
Postat av: Gunilla

Precis det jag trodde, tjejen håller på att jobba ihjäl sig! Ursäkta om jag låter som den morsa jag är (inte till dig dock) men du måste hinna sköta om dig själv också!
Jag har flytt på gång på lördag, har köpt en lägenhet i Gävle så nu vänder jag tillbaks till civilisationen. Har köpt en etta på 44 kvm, nästa projekt blir en liten studio på Kreta. Var ligger radhuset du skriver om?
Ses om ett par veckor drygt (om du har tid)
Kram

2007-07-19 @ 18:28:13
Postat av: Pia

Känner igen mig....tyvärr. Har väl aldrig arbetat så jäkla mycket som när jag bodde i Spanien....ändå längtar jag tillbaka, man är väl inte riktigt frisk. Du verkar dock trivas gott. ta hand om dig !!! Kram

2007-07-19 @ 20:59:43
URL: http://www.zanahoria.blogg.se
Postat av: Kickie

Jag skriver och laddar upp så ofta jag bara hinner. Eftersom jag bara (med lite tur och planering)har två lediga dagar i månaden måste jag tyvärr prioritera handtvätt och vila. Ha tålamod kvinna ;)
Grattis till ett nytt liv i civilisationen Gunilla! Jag ser fram emot att ha dig inpå knuten snart.
Pia, Klart jag trivs trots att det är kämpigt, annars kunde jag ha stannat i Sverige och latat mig. Nu jobbar jag extra för att kunna köpa det jag vill ha innan det blir brödkanter och vatten i vinter.

2007-07-24 @ 12:30:43
Postat av: Niclas

Tjena! Kul blogg :) Är egentligen ingen bloggläsare men av en händelse råkade jag snubbla över din. I sept 07 var jag med fru, barn och morsa på Kreta (i Gerani) och en kväll när vi ska äta middag på en restaurang så är det en hel hoper bulgarer där som firar en namnsdag med mycket mat, dricka och bulgarisk musik (de var inte turister). Vi försökte luska fram varför det finns bulgarer på Kreta men fick inget annat svar än att det bor ganska många bulgarer på Kreta och att några är bra medan andra ansågs mycket dåliga av grekerna. Jag har sökt på nätet för att hitta något svar på varför men utan att lyckas (därav snubblandet över din blogg). Vet du varför och om de har funnits där länge? Hur är de upptagna i det grekiska samhället, som utbildning, jobb osv?

Du som bor där nere kanske vet mer.

Lycka till allt där nere! // Niclas

2007-10-11 @ 16:30:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0