070602


070602 Jag sov i 16 timmar, vaknade av att nacken värkte grymt. Det är lördag morgon, min första dag som Kretensare. Vi skakar oss två frappé och slappar på altanen innan en välbehövlig dusch. Kostas hämtar upp oss, tar oss till sin nya restaurang och säger njut av dagen. Att jag gjorde! Kostas Holidays inkluderar enorma mängder alkohol, små aptitretare, skratt och massor med människor. Jag lögade mig på en solstol i hela trettio minuter, brände förstås sönder överkroppen och drog mig in i skuggan med en kall Mythos istället. Nu kom rakin in på bordet och att säga nej är fult... Vid 4-snåret åkte jag för att hämta mina väskor hoss förra hyresvärden, min tant Maria. Hon var lycklig över att se mig men förnärmad över att jag inte ringt tidigare. Vi grät båda en skvätt och kramades rejält. Ta väskorna kom inte på tal, jag skulle bo där, basta! Men...Jag vill ha en lägenhet med sovrum och kök. Inga problem, de hade hållit en åt mig! Men jag har inte råd med den. Inga problem, de sänkte hyran till 300 euro inkluderat el och vatten! Du flyttar in på tisdag kväll, ok! Ja mamma! Hem för att duscha. Klockan fem skulle jag på anställningsintervju på restaurang Aletri. Jag tyckte nog att jag var en aniing berusad när jag duschade men tänkte inte närmare på det. Sminkade mig, saknade hårtorken, gjorde mitt bästa för att få håret på plats utan hårtork och undrade varför min nyinköpta kajal såg underlig ut. Ner till Nikos, min blivande chef, för middag och diskussioner. Jobbet som värdinna på restaurang Aletri är mitt.

 

Det måste firas påstår vännerna. Vi drar vidare till favoritbaren i byn och jag blir varmt och alkoholhaltigt välkomnad. En sväng in på toan för att kolla ansiktsdragen och jag granskar mina ögon misstänksamt. De ser underligt röda ut, men som jag gråtit är det väl inte konstigt... Natten blir låååång och blöt. Alla vill kramas och bjuda på shots och drinkar, jag är kvällens medelpunkt. Jag är hemma! Hemma i Agia Marina ja, men hur i hela helsike kom jag hem på morgonkvisten? Det har jag inget som helst minne av så det var nog inte så viktigt. Jag borstar tänderna och råkar av en händelse få syn på nya kajalen. Det står lip liner på den...Jag har målat ögonen med läppstift och gått på anställningsintervju! Det kan jag bekymra mig om imorgon. Jag är utlänning och får lov att vara konstig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0