070606-070622 Del 1

 

070606-070622 Del 1. Helt plötsligt har jag bott på Kreta i över 20 dagar. Jag minns ungefär tre av dem och det mesta flyter ihop i en dimma. Vi flyttade in i vår lilla lägenhet uppe på berget i gamla Agia Marina som planerat. Envis som synden vägrade jag förstås be om hjälp och släpade tillsammans med dottern våra dryga 125 kilo prylar för hand som små myror. Det var bara värmen som avhöll mig från att utbryta i Balladen om den kaxige myran...Lögn och ren förbannelse, jag hade inte kommit i håg texten i det tillstånd jag befann mig. Dottern som hade jobbat till strax efter 6 på morgonen och blev väckt efter tre timmar tjurade och gnällde, hon kan vara morgon sur till fram emot 9-tiden på kvällen även när hon är ledig. Kortfattat om flytten hade jag ett inflammerat knä, nackspärr, ryggvärk, surpuppan och väskorna att slita med, men upp för backen kom vi till slut.

Väl inne i lägenheten testade jag sängen och upptäckte att golvet var mer formbart. Det löste jag temporärt med mitt nedpackade dubbeltäcke, dottern fick bädda madrass med husets filtar, hemska Kermitgröna saker...Sen stöp vi som furor för en stunds sömn innan nästa arbetspass.

Vår lilla lya är en i särklass rolig historia. Vi har ca 40 kvadrat fördelat på ett stort vardagsrum, ett kök där både köksbord och säng rymms utan problem. Köksdelen är pytteliten och kylskåpet microskopstort med två små plattor och har en rätt nylig vattenskada. Skåpluckorna går inte att stänga riktigt och det fattas både porslin och hyllplan här och där. Bagateller! Man är väl händig tänkte jag och insåg att det kan man ju vara om man har verktyg... Innaför köket ligger ett rätt rymmligt badrum med kakel i neutrala färger och, släng dig i väggen herr Wiman, en duschstång! Vi har till och med en förhållandevis rymlig garderob, utan galgar förstås. Jag ligger på sängen och undrar i vilken ände jag ska börja inreda. En bra idé vore att skaffa hyllor och lådor för prylarna inser jag.

Ungefär där tar det tvärstopp. Jag får kortslutning i hjärnan efter ett hårt och stressigt arbetspass. Knä och rygg värker konstant och den senaste tiden hinner i kapp mig. Jag får ett utbrott över ena chefen och säger upp mig i ren ilska. Jag är inte någon liten oerfaren brud som man kan hunsa hur som helst talar jag om, och trots att jag trivs med arbetskompisarna och gästerna så måste jag inse att jag inte håller för tempot och de tunga brickorna. Jag jobbar kvällen ut, gråter en skvätt för en av cheferna och tackar för mig innan jag går hem. Det är nu dagarna börjar flyta ihop. Jag höll på att bränna ut mig igen.

image56
Utsikt från vår veranda vid 6-tiden. Passar mig perfekt till frukostkaffet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0