070328

070328 Idag har jag lyckats röja av nästan hela mitt sybord och hyllorna börjar gapa tomma. Förmodligen säljer jag något som jag snart kommer att behöva, men det må vara hänt. Jag har jobbat i en tygbutik och det märks. Jag har aldrig jobbat i en skobutik men det kan man tro...Det ligger högar med lagning och påbörjade projekt lite här och där. Halvfärdiga stickningar som aldrig kommer att bli klara och nystan med virkgarn som inte blev använt. Garner kan jag hitta på Kreta och mina favoritmönster är snart scannade. Det jag absolut vill spara stoppar jag undan, kanske får det plats i samma låda som symaskinerna ska skickas i.

 

När jag inte rotar i lådor och på hyllor packar jag sonens lilla bohag inför Londonresan på tisdag. Han får bära med så mycket som möjligt då, dagen D kommer han att ha en stationär dator att släpa på. Jag bad honom plocka fram de saker han vill ta med och häpnade över hur lite han ansåg att han behöver. Så länge han har sin dator och några svarta linnen är han fullt nöjd. Vi lyckades med förenade krafter packa ner både sängkläder, badlakan, de vackra tekopparna och några glas, skor och kläder som inte behövs före flytten och en hel del dataspel. Han har förstått att internet inte är att tänka på i början och ville försäkra sig om en "meningsfull" fritid. Om han får jobb på någon av pubarna han ska söka till kommer han att bo med övrig personal i ett gammalt hotell. Kollektivt kök, delat badrum och ett eget litet krypin för sömn och privatliv, internet, tv eller telefon ingår inte. Gamla moster och kusinerna bor ett stenkast bort, ett internetcafé ligger tvärs över vägen om han får abstinens eller vill prata bort en stund med mig och kompisarna i Sverige. Jag tror inte det kommer att gå någon nöd på honom i slutänden.

 

Det viktigaste nu är att han får ett jobb, vilket som helst. Syster yster har lovat inhysa honom i sin redan överfulla källarglugg, så boendet är ordnat de första veckorna. Ett jobb ska han nog också ro iland. Han har en månad på sig innan det engelska sommarlovet börjar, efter det blir det svårare. I juli svämmar England över av arbetssökande studenter från världens alla hörn, marknaden blir så att säga mättad. Det är samma sak i Grekland. Kommer man sent får man nöja sig med dåliga löner och de sämsta jobben. Jag och pyret kommer ner i juni, det är ett gränsfall men allt går att lösa med charm, envishet och goda kontakter. Vi är hemskt charmiga alla tre!

 

I eftermiddags rullade min vackra röda cykel iväg med sin nya ägarinna på sadeln. Kvar stog jag med ett uns av saknad och några hundralappar mer i fickan. De tänker jag ekipera sonen för imorgon - Dressed for Success - och öka hans möjligheter till något av jobben. Går det illa för mig med jobb i vinter får han försörja sin gamla mor som tack för ombytet.

 

image23

Allt har sin charm - även vackra filtar mot flagnad puts. Den här bilden andas vardaglig hemtrevnad tycker jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0