070430

070430 Nu är dottern sänglös, stackars unge, och det är 31 dagar kvar till "den stora flykten". Hennes rum är tömt på prylar och skrubbat från golv till tak. Jag var helt slut i både kropp och hjärna. Valborgsmiddagen blev en massa färdigköpta grillade godsaker följt av äppelpaj, glass och kaffe. Sen somnade jag på soffan, före 21.00... Jösses så trött jag var av jobb och mat! Vi, eller åtminstone jag, har inte för vana att fira helgdagar. Jag är glad om jag ens kommer ihåg dem i tid, pyntat och pysslat blir det sällan. Nu var det bara jag och sonen hemma och ingen orkade laga mat - därav festmåltiden.

31 dagar! Tiden rusar iväg nu och det är skönt att åtminstone ett rum är klart, även om det kanske måste tapetseras om - av mig. Det tråkigaste som finns är att renovera något som man ska flytta ifrån, sånt vill jag spara till nya lägenheten om vi hittar någon. Jag börjar se ett system i mitt lilla kartonghelvete. Tre kartonger finns kvar i mitt sovrum, de försvinner med posten nu i veckan hoppas jag. Fem kartonger böcker står i ett hörn av vardagsrummet, vad jag ska göra med dem har jag inte den blekaste aning om, sälja på Tradera gick inte eftersom portot blir för dyrt. Två kartonger är fyllda med loppisprylar, jag bär iväg en påse varje gång jag går på posten, en låda kläder väntar på köparen som aldrig kommer. I andra änden av rummet står de två lådor som pappa ska ta med sig plus några påsar som han och min syster får ärva. Där i mellan är det bara möbler, och inte särskilt många heller. Eftersom jag kastade våra luftmadrasser redan i första städanfallet måste jag låna madrasser av någon. Blir min säng såld nu så har vi bara sonens och en soffa att kvarta på, pappa får nog sova hängande i en sovsäck när han kommer.

Nu i veckan måste jag ta mig i kragen och ge mig ut på shoppingrunda. Nya kuddar, gräslök- och dillfrö, en kabel för kopplingen dator-tv och några linnen står på listan. Jag ska också posta några flyttkort så att banken, CSN och Skatteverket kan få tag på mig i framtiden. Jag har lagt autogiro eller e-faktura på alla räkningar som kan tänkas dyka upp efter flytten och en buffert på kontot för det samma. El, telefon och årets sista inbetalning till CSN är täckt. Jag väntar fortfarande på mitt nya bankomatkort, de skulle komma i mitten på april men lyser med sin frånvaro. Det "gamla" går ut i februari nästa år och jag tvivlar på att banken postar till Kreta. Jag har börjat samla på mig de papper jag behöver ha med, personbevisen på engelska finns redan och ska kompletteras med de tre senaste deklarationerna, bra att ha intyg från A-kassan och några kontoutdrag från banken. Eftersom jag tänker posta mina symaskiner och lite småplock ska jag också kopiera kvitton på dem som får följa med i frakten, kastruller och bestick tror jag knappast att det blir någon tullavgift på. Det kanske inte är en dum idé att få personbevisen stämplade så jag kanske tar en tur till Skatteverket om jag ändå måste plåga mig på stan, har jag tur så finns där en kopiator så att jag kan snika åt mig några kopior av våra pass samtidigt. Passbilder har jag hittat en hög, förhoppningsvis blir de godkända av grekiska myndigheter även om de är i färg.

Just nu är det bara tråkig planering och städning. Jag vill bli klar med allt sånt och flytta, nu! Till vintern ska jag sätta mig och sortera upp alla bitar av min planering, rensa ur allt som inte hör till själva flytten och skriva om till en praktisk handbok, hoppas jag. Kära syster har ju erfarenhet av publicering och kan säkert bistå en del.

I morgon är det en månad kvar tills vi sitter på flyget!

image41
Ett mycket charmigt hus inne i Chania. Vägg i vägg pågår en av utgrävningarna där de frilägger bitar av den Minoiska staden Kydonia.

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Varför kopia på deklarationerna? Kan man få kopior från skattemyndigheten? Jag kastar mina vartefter, har bara den senaste kvar!

2007-05-01 @ 15:05:37
Postat av: Kickie

Hej Gunilla,

Du vet hur grekiska myndigheter är med papper:) Deklarationerna vill de se bl a om man ska göra affärer/starta eget/köpa bil eller hus. De två senaste är inte aktuellt för mig, just nu i allafall. Jag kan också tänka mig att jag kommer att behöva dem om jag måste söka uppehållstillstånd eller andra tillstånd. Jag resonerar som så; Om jag inte tar med dem kommer de att behövas, tar jag med dem...Det är bara 3 papper det rör sig om, jag tar med allt som jag tror kanske kommer till användning:) Vissa papper har jag bara scannat, då kan jag skriva ut dem om de behövs.

En god vän till mig i Chania, fransman, skulle öppna eget i fjol. Han och hans fru hyrde en lokal (dyr!), började inreda och söka tillstånd etc i Chania. De har fortfarande inte öppnat eftersom han inte fått de nödvändiga papperen från Frankrike, bl a deklarationsblanketterna som skulle visa att han inte hade skatteskulder kvar där.

2007-05-01 @ 16:01:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0