070503

070503 Nu är det gjort. Skatteförvaltningen, stämpla intygen tack och bock. Vilken kaos det var där! Jag kan inte minnas att jag nånsin varit inne där tidigare och jag klarar mig utan i fortsättningen. Chanias Skatteförvaltning är i och för sig kaotiskt men där får man röka och dricka kaffe, dessutom är det ljust i lokalen.

Vägen till staden var lång idag. Jag hann bara kliva på spårvagnen så fick den elfel. En av många nackdelar med spårvagnar är att om en går sönder så kommer inga andra förbi. Vi blev stående i drygt tjugo minuter, jag återupplivade mina profylaktiska kunskaper för att inte explodera. Jag avskyr att åka in till centrum, avskyr trängseln, stressen som även drabbar mig och avskyr att måsta vara hemifrån. Den känslan har jag konstigt nog inte när jag är inne i Chania. Hur som helst fick jag köpt min datakabel, nu kan jag koppla datorn till en TV och se DVD. Linnen blev det också en hög nya, lite fräscht måste vi ha med oss i bagaget. Fröer och kuddar får vänta till imorgon men banken fick ett besök av mig. Nu vet jag att Länsförsäkringar Bank sammarbetar med tre grekiska banker varav minst en finns i Chania. När jag orkar ska jag kolla upp deras internetbank och om den verkar bra öppnar jag konto där i juni. Jag har försökt föra över pengar från Grekland till Sverige vid ett tillfälle, det gick inte bra. Trots att jag hade ett purfärskt swiftnummer påstod bankpersonalen att det inte gick. Då kan det vara en fördel att banka med folk som känner till att Länsförsäkringar finns. Kan vara...Om det är så sen får tiden utvisa.

Väl hemma igen efter allt för mycket klädprovande ville jag bara dricka kaffe och sova. Tyvärr, just då, hade jag fått in fler betalningar och blev tvungen att packa och posta paket istället. Ytterligare en promenad jag kunde klarat mig utan. Blusen ligger halvsydd, blixtlåset är fortfarande inte bytt i jeansen och morgondagen kommer förmodligen gå till ytterligare en stadstur. Nya kuddar måste jag ha, de funkar som packmaterial till symaskinerna och dessutom är grekiska kudda obekväma. det får räcka med en hård säng tycker jag. Fröerna vill jag ha, gräslök är gott och dill är en kul sak, gror det bra så tänker jag ge en tuva av varje till min tant Marika. Till henne har jag dessutom köpt ett paket microtrasor - de står visst högt i kurs hos grekiska tanter. Tur att de väger lite, jag börjar bli rejält orolig för packningen nu. Det blir väl som vanligt, jag bylsar på mig flera lager kläder och byter om så snart jag landat på Kreta. De borde vara vana vid att se mig anlända vinterklädd i jeans, boots och jacka vid det här laget.

Nu längtar jag efter att få skriva om mitt grekiska vardagsliv, jag vill inte skriva mer om packning, Tradera eller städning.

image44
Här skulle jag vilja bo, på övre våningen med den terrassen och grillen. Tyvärr är huset sålt, vad det blir av det har jag ingen aning om, jag hoppas bara att huset får behålla sin charm om det renoveras.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0