070504

070504 Ytterligare en heldag på stan är slut och precis som tidigare är jag mentalt utmärglad och kroppsligt underminerad. Jag vet inte hur det gick till men dottern lyckades lura av mig en hel påse nya kläder, jag skyller på hennes valpögon och vetskapen att det inte blir shoppat på ett tag när vi flyttat. Jag kunde inte lägga band på mig själv heller utan köpte en klänning och en varm långärmad tröja. Tidiga junikvällar på Kreta är rätt kyliga vet jag av erfarenhet.

Mina fröpåsar är anskaffade, ett stycke dill och ett stycke gräslök, och jag ser fram emot ett hörn i solen där jag får plantera. Ska man vara petig bör de nog planteras i skugga men det låter bättre att uttrycka sig så. Några kuddar blev det inte alls. Jag har en favoritkudde från Jysk som vanligtvis kostar femtio kronor och säljs vakumpackad. Nu kostade de 80 kronor och var uttagna ur förpackningen. Då får det vara, jag tvättar några av de tio jag redan har och tar med tills vidare. Grekiska kuddar är knöliga och hårda, troligen för att matcha madrasserna. Samma sak gäller för övrigt engelska motsvarigheter, illa. Jag är nog lite av en prinsessa på ärten när det gäller underlag men solsängar går utmärkt att slummra på...

Väl hemkommen ville jag vila men fick inte. Vi var i akut behov av en tvättid vilket raskt bokades till 19.00, sortering, en snabb macka till middag (jag VET att jag slarvar med maten just nu!) och ut i tvättstugan. Tio minuter senare ringde telefonen och köparen av mitt syrum anmälde sin närvaro. Det var inte planerat och jag var inte förberedd. Jo, sakerna var packade men jag har lång startsträcka innan jag är beredd att öppna ytterdörren för främlingar. Det fick jag inte ikväll. Sex lådor tyger med tillbehör bytte ägare precis som ett antal rosatonade sedlar. Nu är det bara möbler och lite av mitt småplock kvar i syrummet och jag kan feja något så när inför tisdagens besiktning. Om jag fattat vaktmästaren rätt rör det sig om en flygande besiktning, han var inte så intresserad av att göra någon alls...
Vad han än tycker eller vill så ska det vara grovstädat när han kommer. Jag ska slänga upp en tapetvåd i mitt sovrum för att dölja en reva, skrubba bort några fingeravtryck på dörrar och fönster, skruva ner saker som jag vill ta med och polera upp hemmet en aning. Jag brukar kalla det för undanröjande av bevis. En sak är säker, fler bonade golv blir det inte!

Nu är klockan sent och jag tänker krypa upp i favoritfåtöljen med en stickning. Jag kan inte minnas att jag någonsin haft en fåtölj, än mindre en favoritfåtölj, och nu när jag hittat en ska jag flytta... Fåtöljer är praktiska har jag upptäckt, jag måste nog skaffa mig två lite längre fram.

Jag har fortfarande en hel del kvar att sälja men spekulanterna håller sig undan. Vill det sig illa måste jag sälja till någon "skrotsamlare" i sista minuten men jag hoppas fortfarande på mer lukrativa affärer, för min del då.

image45
En bit Falassarna i soluppgången 2003. Det var inte jag som tältade, jag är mer friluftsmänniska än så.

Kommentarer
Postat av: Malena

Jag är här varje dag och följer dina äventyr! Så spännande! Du inser väl att du måste fortsätta blogga när du väl flyttat??!

Sköt om dig och glöm inte andas då och då :-)
/Malena

2007-05-06 @ 22:28:16
URL: http://bredablick.blogspot.com
Postat av: Kickie

Hej Malena,

Vad kul att jag har många läsare! Det är en spark i baken varje gång jag tröttnar på att skriva om städning och paketering:) Jo, tanken är att jag ska fortsätta blogga när jag har ett grekiskt vardagsliv, det är ju först då som det stora äventyret börjar. Tyvärr räknar jag inte med att ha internet så frekvensen på inläggen sjunker nog.

Jag lovar att andas, när jag sitter ner med årets första Frappé och Kreta framför ögonen.

Ha det bra!
Kickie

2007-05-07 @ 10:17:00
Postat av: Heléne

Hej
Har läst den senaste veckan i din dagbok, får säga att du är fantastiskt duktig och effektiv vad gäller flytten.Mycket energi har du. Läste att du inte gillade att åka in till stan så vi kanske ska ta fikan i Chania nån gång istället. Håller med Malena du måste skriva när du kommit ner till Grekland vi vill veta dina vidare öden och äventyr.
/Heléne

2007-05-08 @ 12:22:42
Postat av: Pia

Hej
Jätte intressant att följa dina mödor, flyttade hem från Spanien i augusti förra året för att sonen skulle gå sista året på grundskolan i Sverige men till hösten flyttar vi tillbaka till Spanien igen. Som tur är har vi mycket av vårt bohag kvar i Spanien så ditt slit slipper jag :)

2007-05-08 @ 15:02:42
URL: http://zanahoria.blogg.se/
Postat av: Kickie

Heléne, jag tycker verkligen att vi ska träffas och fika i Chania. Jag har fortfarande inte fått fingrarna ur och mailat dig om kaffestunden och det enda jag har att skylla på är dålig planering. Jag är mer social och mindre rastlös när jag är där nere. Kramar//Kickie
Pia, du har förmodligen gått igenom städ- och packhelvetet flera gånger redan. Ler du igenkännande tro? Säg att himlen väntar i slutet av resan:)
Kickie

2007-05-08 @ 21:25:18
Postat av: Pia

Du dennan gång ska vi faktiskt behålla lägenheten när vi flyttar ner....vi har ju tre ungar i Sverige så det är gott att ha någonstans att bo när vi är hemma o hälsa på...så städningen slipper jag :)

2007-05-08 @ 22:09:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0