070507

070507 Idag satt jag och funderade på varför jag inte skrivit på några dagar. Minnet sviktar, humöret svänger och orken är borta. Var det inte mer? Och varför? Vad gjorde jag i helgen? Det tog ett tag innan jag kom på det senare och ändå vet jag att jag var nykter. Jag tvättade, en nog så god orsak till att förtränga två dagar. Allt som ska packas ner redan nu är tvättat. Kuddar, de jag inte köpte nya, täcken och vinter...nåja, höstjackor. Gardiner från sex fönster och en hög dukar och mattor som ska skänkas bort eller nödsäljas. Nöden har nämligen infunnit sig här hemma.

Försäkringskassan lät i fredags eftermiddag meddela att jag är skyldig dem 7500 kr för 2005 års bostadsbidrag. Snyggt jobbat "Förskingringskassan", kunde ni inte meddelat det aningen tidigare? Av någon obegriplig orsak ligger jag minus, trots att jag alltid ändrar inkomst om den ökar, aldrig då jag får sänkt lön eller A-kassa. Jag meddelar snällt mina hyreshöjningar och försöker ligga några tusen över beräknad inkomst, men inte då. De senaste åren har Försäkringskassan varit skyldig mig pengar men de betalas inte ut "eftersom beloppet understiger X antal kronor". Inte en chans att jag får tillgodoräkna mig de pengarna nu heller, men en avgift för att jag är skyldig har de lagt på räkningen. Idiotsystem! Vore det inte för att statliga skulder ligger kvar i 10 år skulle jag rymma. Enligt mina beräkningar låg jag rejält över min uppgivna inkomst förra året vilket borde innebära att de är skyldig mig pengar nästa år. Det återstår att se, det verkar som om de har andra tabeller att gå efter när det är dom som ska betala tillbaka... Skit samma, jag får ta den smällen och leva på pallade apelsiner de närmaste månaderna.

Den tid som inte gått åt till tvätt eller tandagnisslan har jag ägnat åt paketering, byte av blixtlås i några jeans, min blivande söta blus och skurande av skåp och lådor. I morgon ska här besiktigas och då ska det åtminstone vara ytrent. Jag flyttar för sällan nu och har tappat rutinen jag hade tidigare men ett rum är ju tomt och vardagsrummet är bara ett skal med några få möbler kvar. Fönsterputsningen var bortkastad, det regnade som om himlen öppnat sig idag. Enda trösten är att det är rent mellan rutorna och på insidan. Ett lite värre problem just nu är att min rygg och mina axlar börjat protestera mot skrubbandet. Jag har ju bara börjat och det värker så jag har svårt att skriva! Alla kartonger som är kvar är flyttade till köket, utom en ynka kartong med Tradera-prylar som väntar på betalning. Nu är det för sent att auktionera mer, det får nog bli loppis på gården nån dag innan flytten. Tyvärr går det segt att bli av med möblerna också, trots att den ena takfläkten är borta nu. Kul kille som köpte den, han gav mer än jag begärt! Att jag fotograferat en och skruvat ner en annan märkte varken han eller jag förrän igår, trots att de är mycket olika i utförande.

Många ringer på min sista cykel, de flesta försöker intala mig att den är mindre än sina 28". Det är den inte! Men när jag talar om det så förlorar de intresset...Nu ska det i allafall komma en och titta på den imorgon, hoppas jag, och ytterligare en har bett om att få spana in min hylla - bokhylla alltså. Jag tror det när de står i dörren, inte förr.

Jag har fått massor av kommentarer om min energi och kan tala om att den beror på snabba kolhydrater. Jag som inte använder socker i vanliga fall har nyss övergått till en "kost" på chips och choklad. Tro fan att jag har energi då!

Nu ska jag skrubba några köksskåp till, sen är det ryggläge som gäller.

image47
Akrotiri lite på avstånd. Chania 2003

Kommentarer
Postat av: monica

Heja Kikh

Förlora inte humöret nu, låt försäkringskassan få sina slantar, snart är du på Kreta.

Monica från Menidi

2007-05-08 @ 16:54:55
Postat av: Kickie

Hej Monica!
Förlorar humöret gör jag när jag har värk, FK lyckas bara göra mig grinigare:) Värre har jag klarat men nu känns det extra surt eftersom jag vet att pengarna kommer att behövas på Kreta och vad jag försakat för att spara ihop det lilla jag har. Tur att min ilska oftast slutar i något positivt, som skurade skåp...

2007-05-08 @ 21:18:26
Postat av: Pia

Nej...låt inte FK få dina pengar.....de behöver du antagligen på Kreta är alltid massor av grejer man behöver inhandla i ett nytt land. ÖVERKLAGA !!!!Faktum är ju att flera har fått rätt i sin överklagan vad gäller återbetalning av bostadsbidrag. Ge dig inte ! Har arbetat på FK..... Om du inte får rätt så fixa en avbetalningsplan. Håller tummarna för dig....Vet inte om du har barnbidrag, har de redan dragit in det ? Vi hann inte över Öresund innan de drog in vårt. När vi flyttade tillbaka till Sverige var det inte lika lätt att få tillbaks det kan jag lova.

2007-05-09 @ 06:49:09
URL: http://www.zanahoria.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0