070509

070509 Den stora vilodagen gick i städandets tecken, så ovanligt... Föresatserna var goda. Ryggläge, en film eller stickning, ett hett bad, skojigt sömmande på senaste objektet, tidigt sänggående. Det enda som blev av var sänggåendet.

När jag gnällt av mig lite, druckit fyra koppar kaffe och värmt mig i duschen gick jag in i syrummet för att slå mig ner. Där låg en hög ovikta gardiner mitt på strykbrädan och sån oordning klarar jag inte att jobba i. Jag började raskt vika undan gardinerna, hittade en fläck på tapeten som måste torkas bort och vips var jag igång. Fram kom skurhinken, rengöringsmedel, trasor och skrubbsvampar. Nu är rummet ommöblerat - igen -  väggarna torkade från golv till tak, hyllor monterade - igen - till granntantens lycka, taket avtorkat och golvet knäskurat med en disksvamp. Mitt i städröran ringde cykelspekulanten, han stog på gården och ville se färdmedlet. En tidskrävande och omständig visning bara för att höra att han inte var intresserad ändå... In i rengöringsdimman igen en stund innan det knackade på dörren. Nu kom grannens dotter med ytterligare kartonger. Många. Var jag nu ska ställa mina egna saker och var pappa ska sova vet jag inte. Jag känner mig invaderad och trivs inte med det. Hur som helst fortsatte jag gnida och gnugga men blev avbruten av telefonen igen. Nu fick jag en hylla såld! Då gör det inte så mycket att jag blir störd.

Syrummet skrubbat och blänkande, tills jag börjar sy i allafall, och det var middagsdags. Våra matvanor präglas av vad som finns i skåpen nu, handla nytt är vansinnigt. Eftersom jag hör till de som bunkrar torrvaror har vi nu ett förråd av linser och bönor som behöver tömmas. Need I say more? Mat blev det men inte kommer jag att vinna några priser för smakliga anrättningar inte. Huvudsaken är att det mättar och inte innehåller choklad. Choklad fick jag i efterrätt, för att pigga upp mig. Det hjälpte inte. Dryga timmen efter middagen sov jag sött - sittandes i fåtöljen med datorn i knät. Har man laptop så har man. Dottern väckte mig en stund senare och tyckte jag borde ligga ner och sova. Sen skällde hon på mig för att jag inte är rädd om nya datorn... Vägen in till sängen var lång och kall, jag kröp ner fullt påklädd och sov nog ögonblickligen.

image50
Kultur är kul - om man får strosa runt på Knossos och drömma sig bort.

Kommentarer
Postat av: Pia

När flyttar du ?

2007-05-11 @ 09:04:48
URL: http://www.zanahoria.blogg.se
Postat av: Kickie

Hej Pia!

Den 1/6 klockan 07.00 bär det iväg.

2007-05-12 @ 10:21:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0