070521

070521 Nu närmar sig upploppet. 10 dagar kvar och pirret i magen börjar infinna sig. Pappa har varit på besök och vi har njutit av varandras sällskap. Eftersom han bor drygt 75 mil från oss har vi bara träffats några timmar en gång per år de senaste åren. Jag är inte mycket för att resa inom Sverige och till Sundsvall åker jag helst inte alls, pappa har fått komma hit istället. Nu kommer resvägen att bli längre räknat i mil men kortare räknat i timmar. Det var inte till mycket tröst för pappa, han var ledsen och visade det tydligt vilket är ovanligt för honom. Det skar i hjärtat när hans fullastade bil rullade ut från gården, det skär fortfarande.

Det blev inte särskilt mycket gjort när pappa var här och lika lite dagarna efter att han åkt. Vilan var behövlig men nu har jag massor att ta ifatt både vad det gäller städning och planering. Dagarna innan pappa kom ner ägnade jag åt att rensa papper ur alla pärmar. Det mesta gick att kasta men en hel del behövde sparas. Skönast var att kasta alla papper om vårdnadstvisten, ett nytt kapitel började med det. Tre högar papper var utgångsläget för rensningen; Kasta, Lämna på långtidsförvaring hos pappa och Ta med. När jag inte sorterade papper så packade jag saker som pappa eller syskon skulle få och de tre lådorna med saker som jag ville behålla. Självklart hittade jag mer saker när pappa åkt... Turligt nog kommer han till Göteborg i november igen så han får ta med en låda till då, grannen har lovat ta hand om den så länge. Jag hann även putsa några fler fönster, nu har jag bara ett fönster kvar. Självklart har det hällregnat sen dess så alla utsidor behöver putsas om.

Idag har jag kokat av ilska. Det finns mycket att reta upp sig på när det är stressigt och nu tycks världen ha vänt sig mot mig.

Länsförsäkringar Bank: Jag började redan tidigt i april att be om ett nytt bankomatkort men fick till svar att alla skulle få nya senast i mitten på maj. Inte då! Jag har ringt tre gånger om korten, varje gång är de ytterligare försenade -men det är ingen fara, ni hinner få dem. I Fredags bad jag dem skicka oss korten omgående och fick till svar att det gick inte, "de nya korten är redan präglade". Kan jag då få beställa nya kort? Ja, om jag spärrar de gamla (då kan vi inte använda dem!) men det var inte säkert att vi skulle hinna få de nya i tid och vi skulle INTE hinna få nya koder!!!

Komplett.se: Jag har förgäves köpt hem diverse sladdar för att koppla min dator till en TV, ingen av dem har passat...Nu ringde jag Komplett för att få hjälp och får till svar att "budgetdatorerna" inte har den valmöjligheten. Min dyra dator räknas alltså som budgetdator hos dem, men till och med de billigaste grafikkorten på Clas Olsson har den port som behövs! Visst finns det sladdar att köpa men det är skitdyra och det är inte säkert att de passar på en grekisk TV. Nu har jag alltså ingen DVD-spelare som jag trodde. Dessutom hade de vinglat till mina räkningar så att jag var skyldig dem mer pengar än jag trott. Jag satte in de resterande 358 kronorna och bad dem stoppa upp sitt j**la konto i arslet. Moget va?

Hyrevärden Newsec: Har tillsammans med den nya hyresgästen (min granne) bestämt att min hall ska byggas om på torsdag morgon. Snickare kommer 10.00 fick jag bud om idag. Jag har STÄDAT min lägenhet, jag vill absolut INTE ha en snickare här som dammar ner allt igen! Om jag inte minns helt fel har jag kontrakt och har betalt hyra till den 31/5. Vi bor här! Svaret jag fick var att "vi måste ta det när snickaren har tid och tant Ellis har så mycket saker, det inte kommer att funka praktiskt när de flyttat in".

Mina grannars barn: Tant Ellis barn har bestämt sig för att det är bättre om vi flyttar ut redan den 28:e. Det blir så stressigt för dem att flytta allt den 31:a...De har bokat en källarlokal med bastu, men utan kokmöjligheter, till mig och barnen. I MÖLNDAL! Det skulle vara rent förbaskat opraktiskt inte minst för min dotter som redan nu har en omständig resväg till skolan. Att jag säger nej bryr de sig inte om. Jag vill INTE flytta tidigare, jag har planerat för den 31:a och tänker bli kvar här tills dess. Min post kommer fortfarande hit, här har vi våra saker, telefon och internet och här kan ungarna koppla av de sista dagarna. Det är nog stressigt som det är med städning, studenten och ett 20-årskalas i förskott.

Nu är jag på väg in i trotsåldern igen, jag vill inte, tänker inte och ska inte flytta en minut innan jag tänkt, om jag så har städat och packat klart. Då sätter jag mig på golvet och stickar tills flygbussen går!

I morgon ska jag skura köksskåp, tvätta och färga håret rödrandigt, sen ska jag försöka att sälja de kvarvarande prylarna till nån skrotsamlare.

image52 image53
Ungefär så här skulle jag vilja bo från och med 1 juni. Drömma går ju...

Kommentarer
Postat av: Pia

Men herre gud.....grannens barn tänker jag på....STÅ PÅ DIG....hur funkar människor ? Dessutom är det ju så att snickarn får väl komma när sjutton han vill efter den 31/5 det är ju som du skriver....ha betalt hyran till och med då....Tycker inte alls att du är som en trotsig 3:åring, rätt ska ta mig sjutton vara rätt. Ge dig inte ! Om du orkar strida vill säga, förstår att du har miljoner saker att tänka på.

2007-05-22 @ 12:23:04
URL: http://www.zanahoria.blogg.se
Postat av: Heléne

Håller med Pia, vad är det för galningar som ska flytta in efter dig. Inte en minut ska varken de eller snickarna komma in i din lägenhet. Hade planer på att ge dig och dottern nattlogi sista natten i Göteborg men tyvärr gick det ej. Åker till Dalarna nästa måndag och är borta hela veckan. Men hoppas du skriver vidare så att jag har koll på dig. Jag har litegrann adopterat dig antingen du gillar det eller ej.
Kram
Heléne

2007-05-22 @ 18:50:09
Postat av: monica

Det var det fräckaste, så du ska bo i en källarlokal dina sista dagar i Sverige. Nej, du ska vara kvar i din lägenhet dina sista dagar i Sverige. Och du har rätt att vara där till 12 på natten den 31 maj.
Ska du som har jobbigt runt dig ändå, med många blandade känslor inte ha lugn och ro sista dagarna.
Och snickaren får väl komma när de nya hyresgästerna har flyttat in, det är ju för dem han ska göra hallen. Ge dig inte Kikh
Ta fram Tigrinnan idig, och ta dins sista krafter i Svedala, snart väntar Kreta och ett nytt liv.
Kram på dig Monica i ellada

2007-05-23 @ 10:04:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0