070525

070525 I morse vaknade jag tidigt, ovanligt klar i huvudet. Jag tror det beror på bättre luft i vardagsrummet, där vi sover nu jag och lilla pyret. Jag har misstänkt mögel i sovrummet rätt länge nu men ingen bryr sig hos hyresvärden. Hur som helst fick jag igång kaffebryggaren, tog en dusch och mornade mig med nybryggt kaffe en stund. Satte mig att kolla mail och såg att det kommit ett från resebolaget på Kreta där jag sökt jobb. Jag hade mailat och bett dem bekräfta telefonnumret så att jag kan komma på intervju snart. Nu skrev Mr Roger att numret var rätt, men jag var väl medveten om att jobbet var tillsatt och de bara eventuellt skulle nyanställa i höst. Jo, det visste jag ju och tänkte medge i mailet, men man vill ju visa sig intresserad.

Precis när jag börjar skriva ringer mobilen. Det är Mr Roger själv, lätt förvirrad (troligen över att jag i vaket tillstånd pratar mycket bra engelska...). Han frågade när jag tänkt komma ner, när jag flyttar till Chania och om jag kunde träffa dem snarast möjligt. Han hade inte riktigt förstått att jag flyttade permanent nu i juni. Sen kom han till saken. Spännande saker!
Tjejen som de nyss anställt trivdes inte med enbart kontorsjobbet och hade sagt upp sig några minuter innan, efter bara tre veckors anställning. Högsäsongen närmar sig med stormsteg och de satt minst sagt i skiten! Hurra för min del!!! Nu när jag var vaken passade jag på att fråga var de har kontoret. Armeni... Drygt 2,5 mil utanför Chania i en liten by mellan ära och redbarhet. Det tar 30 minuter med buss förklarade han, jag undrar om han provåkt bussarna. Det ligger förstås lite off, men det kan jag ta om jag får ett fast jobb. Såna växer inte på träd. Lite festligt är det att jag har sett flera billiga lägenheter och hus att hyra där i krokarna. Ett litet hus hade 2 sovrum, riktigt kök, trädgård och öppenspis...
En sak i taget. Får jag jobbet så får jag krångla med bussar säsongen ut, så dottern får nära till sitt jobb, sen kan man börja fundera på att flytta lite närmare. Ett annat alternativ är att köpa eller hyra en gammal scooter. Det alternativet börjar locka mer och mer nu. Jag har ju faktiskt tänkt ta ett extrajobb i Platanias på nätterna och hur grekisk jag än må bli kommer jag aldrig att gilla bussarna där.

När jag pratat och mailat klart gav jag mig ut på shoppingrunda. Till Uffe Wiman köpte jag en hett efterlängtad stång till hans duschdraperi, som bonus får han en fönsterskrapa men det har jag inte berättat. Till mig och dottern köpte jag nya uppladdningsbara batterier och två fräscha handdukar till våra badlakan. Sen slank jag in på bolaget för lite studentbubbel till tisdagens jordgubbsfrossa, sökte champagneglas i plast utan resultat och bestämde mig för att vi festar som ryssen. Jag tar med de jag har i glas, dricker ur dem och kastar dem! Jag försökte också hitta en öppningsbar guldmedaljong som dottern önskat sig. Jag hittade flera men fick hicka av prislapparna, tror jag kollar på Kreta istället.

Trött i fötter och hjärna åkte jag hem för att demontera min säng istället. Döm om min förvåning - man behöver verktyg till det! Jo, jag var sarkastisk... Jag skickade alla mina verktyg till Pappa för mindre än en vecka sen. Kvar blev en multimejsel, en liten hammare och en slipmaskin. Inget av dem passade till muttrarna... Livet är pest, jag hade ju nyss varit på Biltema för att köpa Uffes stång! Räddningenfanns på gården trodde jag. Av alla karlar jag frågade var det 3 av 5 som inte visste vad en ringnyckel var, 5 av 5 saknade nämnda verktyg. Nåväl, kan jag inte skruva så kan jag åtminstone olja upp sängborden. Inte det heller, oljan kastade jag i går! Pappa fick sig ett gott skratt när jag ringde och klagade.

Istället för att skruva isär sängen skurade jag runt den och torkade väggarna. Jagade ytterligare en inflyttad spindel som inte erlagt hyra och ägnade resten av kvällen i ryggläge under filten med en chipspåse. Trevligt sällskap!

Nu har jag gjort kvällstoalett och kryper ner igen, imorgon får jag ta en tur till Ö&B och botanisera bland deras verktyg. Jag hoppas att hjärnan skärper till sig snart, det är inte likt mig att missa så grovt som jag gör nu.
Jag känner mig som tidigare illustrerad åsna...

image55
Lilla Menies beach, även det bortom ära och redbarhet. Fast det är jag med om man frågar fel person...

Kommentarer
Postat av: Janne

Kul, det ordnar sig kanske med jobb. Nu hoppas vi att strejken tar slut på SAS så att grabben kommer iväg.
Janne

2007-05-28 @ 09:30:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0