071121 - 071123

071121 Åskan går, regnet öser ner över byn, feber och hosta hemsöker både mig och dottern och stackars Remos kräks och matvägrar. Vi håller oss i sängen och hoppas att värmen ska kurera oss.



071122 Molnen ligger tunga över oss i Singelslingan när jag vaknar. Febern verkar äntligen gett med sig men hostan är envetnare än jag. En snabb grekisk kaffe, dubbel tack, och sen är jag redo att ge mig in till Chania.


Inne i stan är vädret aningen mildare. Folk flanerar eller ilar, allt beroende på ärende. Vissa är uppklädda till tänderna, somliga påpälsade andra barbenta i sommarkläder. Jag har krupit i min varma vinterjacka, pälskragen värmer halsen rejält, och börjar svettas efter en liten stund. Inne på Singer diskuterar jag symaskinen med personale. Går den att laga om jag hittar rätt delar? Vad heter delen jag behöver, utifall jag vill beställa den? Jag får inga raka svar och bestämmer mig för att ge upp för dagen. Jag kollar butikens symaskinsutbud - uteslutande plastiga Singermaskiner för mellan 260 och 780?. Usch! Jag fick nog av Singer när jag jobbade som slöjdlärare. Mycket väsen för ingenting!

Eftersom felsökningen var gratis tackar jag för mig och bär med mig maskinen ut på stan.


En tygbutik på odos Koraka, snett ner från Singerbutiken, har annonserat efter personal. Jag stannar till och frågar tanten om tjänsten är ledig. Ja, om du talar grekiska. Inte det...

Jag fortsätter ner mot internetkafét vid hamnen. På det lilla torget bakom kyrkan sitter några bekanta och dricker kaffe. Vi hejar och jag blir ombedd att slå mig ner en stund.

Den ene mannen äger El Mondo, en liten (ö)känd bar inne i stan, den andre är Takis - ägaren till Xalaró. Vet de av några lediga jobb tro? Theo, från El Mondo, säger att han eventuellt har plats för dottern runt jul. Tre, fyra kvällar i veckan för 30-40? per kväll. Våra nummer har han sen tidigare - Jag ringer er.

Själv verkar jag vara för gammal för barjobb inne i stan. Om man bortser från erbjudandet på Klik då...


Jag bär maskinen med mig ner till Internetkafeét, hälsar på Efigenia som jobbar där och slår mig ner framför en dator. Med Xaniotika Nea vid sidan börjar jag maila alla större hotell om receptionsjobb för sommarsäsongen. Mitt CV är kompleterat med de senaste meriterna och bifogas i alla mail. Ett företag, Art Deco, annonserar att de söker engelskspråkig personal med datavana - Ansök via mail till [email protected]. Det gör jag men får ögonblicket efter tillbaks min ansökan med tillägget: felaktig mailadress. Jag provar tre gånger med samma resultat. Där har vi ett företag som verkligen behöver mina kunskaper, men hur får jag kontakt dem??? Jag googlar men hittar inget matnyttigt.

Fastighetsbranchen då? Jag hinner lyckliggöra tre mäklare med min spontana ansökan innan pengarna på mitt kort är slut och jag ger upp.

Innan jag går skriver jag ut två nya CV, säger hej till personalen och ger mig iväg hemåt.


Jag hinner till kyrkan innan jag minns mina utskrifter. Varför är man extra glömsk när man har tungt att bära? När jag kommer fram till kafeét igen möter jag Aggelos som ber mig hjälpa honom med internet ett tag. Han köper mig en kaffe och sen slår vi oss ner igen. En timme senare har han registrerat sig som singel på en dejtingsajt, vi har lagt upp foton på herrn och betalat en månads medlemskap. Jag får 10? för besväret.

Vi ska precis till att gå när min mobil ringer - okänt nummer. På tråden har jag ägaren till Scorpio, Thomas, som hört att jag söker jobb. När kan jag börja?

Vill du inte träffa mig först tror du? frågar jag. Vi bestämmer träff på baren - vägg i vägg med Ekentro - senare under kvällen. Aggelos har hört mitt samtal och erbjuder mig skjuts hem så jag ska hinna äta något.


Snabbt och smidigt är jag hemma. Jag tar en ljummen dusch och stoppar i mig lite mat innan jag fixar till mig. Stridsmake-up och fräscha kläder, sen går jag ner till bussen - igen. Jag hinner inte vänta många minuter innan en bil stannar. Det är Mixalis från Horiatiki Gonia, tavernan uppe i svängen, som ska in till Chania på en volta (en sväng).

Han släpper av mig på taxistationen och jag går ner till hamnen och Scorpio. Det går 20 minuter, sen är jobbet mitt. Tre dagar i veckan - Torsdag, Fredag, Lördag - mellan 21.00 och 4-5 på morgonen, lönen är 30? per kväll. Vad gör man? Jag har inte råd att tacka nej just nu. Efter buss och taxiresor blir det ca 60? per vecka. Det räcker knappt till hyran...

Jag blir sittande kvar och pratar med Maja, en kvinna i min ålder som jobbar i baren. Vi kommer bra överens och timmarna kilar iväg. Innan natten är förbi har jag träffat massor av bekanta, lärt känna några nya ansikten, blivit bjuden på enorma mängder öl och haft skitkul. Jag tackar och lovar komma tillbaka klockan nio imorgonkväll. Innan jag går dyker Snickar-Argiris upp och erbjuder mig lift hem. Tack för det, då sparar jag ytterligare 8?.


Jag är rätt trött när jag äntligen kryper i säng. Klockan är fem på morgonen och snart ska jag börja jobba igen.



071123 Tidigt är det inte när jag kliver upp, men trots det hinner jag släpa med mig dottern upp till Platanias innan posten stänger klockan två. Inga nya paket till oss - var tog det andra paret stövlar vägen tro?

Vi fortsätter bort till Thassos internetkafeé vid apoteket, stannar till vid den Indiska restaurangen och beskådar skadorna efter en rejäl bilkrasch. Pergolan är knäckt, trottoaren söndersmulad och delar av terracottaurnorna är utspridd runt omkring. En bil med tre passagerar körde i hög hastighet in i en parkerad bil precis där, mitt emellan tobaksbutiken Muses och Club Tropicano. En person, föraren, omkom enligt nyheterna.

Uppe hos Thassos är det lugna gatan. Vi surfar runt en stund och går sen hem för att sova och äta middag.


Vattnet är fortfarande ljummet när jag vaknar vid 5, det blir en kall vaskning även idag. Efter en stadig portion Pilaffi - hemlagad - och kyckling ger jag mig iväg till bussen. Här är det svårt att planera bussfärderna. Tidtabellerna byts flera gånger i veckan och hur väl de stämmer däremellan vet man aldrig. Jag räknar med två timmars färdtid för en resa som tar 15-20 minuter. Innan bussen hunnit komma stannar en bil. En äldre kvinna ber mig hoppa in och i mörkret kan jag inte avgöra vem hon är. Jag plockar undan matvarorna från sätet, sätter mig och börjar fundera på huruvida jag känner henne. Det gör jag inte, hon bara stannade ändå!

Det är kallt ute, säger hon, bara 10 grader nu ikväll. Inte ska du stå här och vänta heller, jag ska ju ändå in till Chania. Vart ska du? Jo, jag ska också in till Chania talar jag om.


Även ikväll blir jag avsläpp på taxitorget, med 105 minuter tillgodo innan jag börjar jobba. Jag går ner till Efigenia på internetkafeét för att fördriva tiden. Eftersom jag passerar Stelios - Sulornas Konung på vägen passar jag på att sula om bootsen igen. Jag går nog för mycket...


Klockan nio hänger jag på låset utanför Scorpio. Scorpio är en instutition i Chania, startades 1975, och fortfarande populärt trots att lokalerna nu är krympta. När det begav sig hyrde Thomas två våningar i bästa saloonstil. Nu huserar han i det som mest fungerade som bakficka. - Hyran blev för dyr nu när kunderna sviker vintertid. För några år sedan hade jag tjugo tjejer anställda här - samtidigt!

Tid är relativt i Grekland. Först halv tio dyker Dj Eleni, Thomas dotter, upp med Maja i släptåg. Mitt första nattpass har börjat.

Vi förbereder baren, tänder ljus, skär citron och apelsin, diskar ur gårdagens restglas och småpratar. Snart dyker Thomas upp och strax efter kommer första gästen - en redan överförfriskad äldre grek som omgående fattar tycke för mig.

-         Ta en drink du med, jag bjuder! Ok... Jag tar en Amstel, tack så mycket.

-         Vill du gå ut med mig någon kväll? Ööööö....Vi känner inte varandra än...

-         Tycker du inte om mig? Ta en öl till, jag bjuder!

Samtalet, och kvällen förlöper i samma stil. Jag hinner knappt smutta på ölen förrän han bjuder på en till. Om det var full han ville ha mig körde han fel taktik.


Snart kommer ett stort gäng festsugna greker in, varvat med ett fåtal yngre jänkare - Flottans gossar. Klockan går fort, jag har trevligt och jobbet är lätt men aningen virrigt första kvällen. Strax efter halv fyra är lokalen tom. - Vi ska ut och ta en drink, säger Thomas och Maja. Vill du följa med oss?

Flyyyyt på vågen... Ja tack, självklart!


Vi stänger igen och går Halidon upp. In till höger i en smal sunkig gränd. Ska vi till soptippen tro? I slutet av gränden, helt otippat, ligger två stora klubbar. Vi ska på Gravity. Gravity är en typisk grekisk klubb. Inredningen är trendig, ljudnivån är olidlig, trängseln brutal och drinkarna svindyra. Strax innanför dörren möter jag en bekant.

Innan klockan passerat fem är jag döv, lätt berusad, har dansat till gamla godingar och blivit erbjuden lift hem. Klockan sex kryper jag ner hos dottern, utmattad men nöjd. Mamma, jag tog en kaffe på Kahlua ikväll... Giorgos undrar om jag vill börja jobba där igen... Jag sa att jag skulle fundera på det... Flytta fötterna de är iskalla! Jag somnar men dottern fortsätter mumla.


Kommentarer
Postat av: Gunilla

Det verkar ordna sig med jobb igen för dig. Kul! Jag kommer inte att få vara kvar på mitt arbete heller, men har ett nytt på gång!
Kram

2007-12-01 @ 12:39:44
Postat av: kie

Har gar det upp och ner snabbare an solen Gunilla. Jag hoppas att du kommer trivas pa nya jobbet och att vi ses snart igen!

Till alla andra lasare, och Gunilla: Njut av julstamningen, vi har fatt ett alternativ till glogg av en god van fran Patras och aven har dricks det kryddat vin.

Kramar till er alla. Lilleman, kor hart, vi alskar dig!!!

2007-12-06 @ 19:47:41
Postat av: Arne

Yepp Kicki!!!
Jag fann idag av slump de av dig efterfrågade flugspiralerna!!
Tvenne förpackningar med fyra spiraler i varje hemfördes i triumf!!

Hustrun hade begärt en styrning ut till "Blomstergården" en jättelik anläggning där blomster i alla format till avsalu finnes. Alltid sluta besöken därstädes med dryga kostnader...

Alltnog, jag fann i en avskild del av huset en liten avdelning med bekämpning av ohyra och skadeinsekter!! Bingo.. Där fanns flugspiralerna.

Sagda spiraler skickas till Kreta i morgon dag.
Adress blir "Poste restante Platanias samt ditt namn.

Arne

2007-12-12 @ 16:31:39
Postat av: Linda

Hej!



Jag undrar om ni har någon mail adress eller nummer till Ekentpo?



Tack på förhand. Mvh Linda

2009-09-02 @ 21:57:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0