071222 - 071228

071222 Efter 5 timmars sömn kliver jag upp för att gratulera pyret på 19-års dagen. Grattis, grattis hjärtat, jag är oerhört stolt över att vara din mor!


För att fira tilldragelsen har vi bokat in klipptid nere hos Roula på Epi's. Vi ser rätt vildvuxna ut i håret båda två och har tänkt oss en utekväll efter dotterns arbetspass. Utemorgon är nog en bättre benämnelse... Nyfriserade, förbaskat stiliga och med godsaker i magen - Roulas assistent Anastasia har namnsdag idag - går vi hem för att vila lite mer. Kiria Eleni möter oss i trappen med en liten födelsedagspresent till dottern. Tanken är god men dottern ser förskräckt ut när hon packar upp en grällt färgad träkanin ur påsen. Idag är det dags att skriva kontrakt på lägenheten och betala hyran får jag veta och innan jag hunnit stänga dörren om oss har jag kiria Eleni i köket. Kontraktet är ett enkelt handskrivet papper, utan stämplar eller EOT-sigill. Olagligt och skattefritt... Kiria Eleni förklarar vad hon skriver, jag lyssnar på helspänn, det rör sig om ett 1-årigt kontrakt. Utöver hyran tillkommer el varannan månad och vatten var tredje. Med tanke på inomhustemperaturer på mellan 9 och 16 grader fasar jag redan för elräkningen. Hur vi än kör AC'n är lägenheten utkyld och vindarna viner rakt igenom fönster och dörrar. Vi får inte in någon bild på teven trots att jag bytt antennkabel, kiria Eleni bara rycker på axlarna och säger att teve inte är nyttigt. Hon lever inte som hon lär med tanke på 32" jag sett i hennes vardagsrum...


Pyret har somnat, jag städar undan och tvättar lite innan jag kopplar upp mig på nätet igen. Iförd jeans, tröjor, luddiga varma tofflor, pyjamas och morgonrock utanpå allt sitter jag sen som en kåldolme ute i kylan på balkongen några timmar. När jag är helt genomfrusen stänger jag av tvättmaskinen och alla lampor, sen kan jag starta vår lilla fläkt och stänga dörren till sovrummet för ytterligare en sovstund.

Dottern väcker mig med en enkel middag innan hon ger sig iväg till bussen. Jag tar en dusch men får snart ett sms från pyret - "det kom ingen buss, jag är sen till jobbet och tar en taxi nu". Typiskt när man behöver spara pengar! Måtte bussen dyka upp när jag ska åka till jobbet.


Turen är på min sida trots att jag får vänta en dryg stund i kylan. 14 grader varmt men vindar från Sibirien... 21.15 är Eleni och Tomas på plats och kvällen börjar. Kostas från Kavouras kommer in efter jobbet och inviterar oss alla, inkluderat dottern, till en riktigt grekisk barberquelunch på söndagen. "Bestäm med Tomas var ni ska träffas så får ni skjuts ut till Stavros. Jag har bjudit de flesta av mina vänner. Om ni vill se hur vi firar är ni välkomna". Jag lovar att vi ska komma och tackar för inbjudan. Trots att det är segt och folktomt in i det sista envisas Tomas med att ha öppet till 5.30. Jag gör mitt bästa för att hålla mig vaken och på gott partyhumör. Innan jag går bestämmer jag med Tomas att vi ska möta honom i hamnen klockan ett, önskar god natt och lämnar Scorpio.


Pyret väntar in mig på DNA, hon slutade 3.30 och har redan fått i sig några gratisshots innan jag kommer. De andra skandinaviska tjejerna sluter upp allt eftersom de slutar för natten - partyt börjar ta sig. När DNA stänger för natten går vi vidare till Senso och deras hemska R&B-musik. Där "lider" vi glatt tills vi blir erbjudna lift hem. Klockan är halv åtta morgonen före dopparedagen. Ingen julgran, ingen julmat och inga paket väntar oss.




071223 Klockan är ett när jag vaknar. Panik! Jag har ställt larmet på 11 men lyckats stänga av klockan utan att registrera den. Jag ringer Tomas och ber tusen gånger om ursäkt för att vi inte kan komma. - Framför mina ursäkter till Kostas med, jag lovar att göra det personligen senare i veckan. Skit och förbannad skit! Grillfesten var det närmaste ordentlig julmat vi kunde komma och nu missar vi den. Jag surar, klär mig och går ner på IN.KA för att handla lite tröstmat. Nu måste jag komma på något för att kompensera dottern. Vi bestämmer oss för att sova en stund till och äta en sen middag på Uncle Tom's.


Klockan åtta är vi vakna, om än mindre pigga. Vi snyggar upp oss rejält, promenerar ner till killarna på Uncle Tom's och dottern får bestämma menyn. Allt med vitlök, plus extra vitlök tack... Jag har tagit med en flaska av min hemgjorda glögg men killarna vägrar envist att värma den, man dricker inte varmt vin hävdar de. Därav snapsar vi kall glögg och har snart gjort slut på den litern... Middagen drar ut på tiden, Leonidas bjuder på öl, Rakomelo och Metaxa i tid och otid. Nu börjar livsandarna röra på sig. Vedugnen värmer bedrägligt, AC'n går på fullt för vår skull. Vi är de enda gästerna och snart bestämmer de sig för att stänga tidigt. Vill ni ha lift in till Chania? Njae...Hade väl inte tänkt det då... Vi tittar på varandra och i nästa ögonblick tackar vi ja. Vi är lediga och har inget bättre för oss. Innan juldagsmorgon glimma sitter vi återigen på DNA och dricker gratisdrinkar. Mer föstånd än så har jag alltså inte. Vi får en riktigt trevlig kväll och träffar många bekanta, oplanerade fester är oftast de bästa. Jag tar en kort tur till Kavouras för att be Kostas om ursäkt men han är ledig. Nästa gång... Jag har rejält dåligt samvete för hans skull. Jag brukar alltid försöka hålla mitt ord om jag lovat något.


Natten övergår till morgon. Natan dyker upp och ger oss lift hem till Agia Marina. Remos väntar i dörren och får en hel burk tonfisk i julklapp. Lägenheten är svinkall. Min allra första julafton på Kreta är här och jag är för full för att gå i mässan.



071224 God Jul till er alla!


Klockan två masar jag mig ur sängen för en varm kaffe. Jag vrider och vrider på kranarna - inget händer. Jag testar i badrummet, jag testar både varmt och kallt, utan resultat. Kranarna är kruttorra. God jul i helvete heller! Nere hos kiria Eleni möts jag av en axelryckning. - Vattnet har varit slut sen igår kväll. Jaha... Resten av dagen kretsar jag kring vattenkranen. Jag har tänkt göra Boureki till julmiddag, dotterns önskemål, men utan vatten att skölja potatisen i blir det svårt. Spola i toaletten eller dusch går inte heller och klockan elva ska jag infinna mig ren och fräsch på jobbet. Det innebär att jag måste åka med sista bussen som går 20.45...


Jag tar datorn med mig ut på balkongen och ser till min häpnad att grannen i huset bredvid tvättar bilen. Är det bara hos oss vattnet är slut? En stund senare dyker kiria Elenis sonhustru upp på gården och hämtar vatten ur en slang. - Hallå, kan man dricka det där vattnet? Jo då, det går bra! Varför har då ingen sagt till oss att vi kan hämta vatten där tro?

Jag drar på mig skorna och tar en balja med mig ner. Vatten finns det men jag har inte mycket att samla det i. Jag förklarar för sonhustrun att det är vår julafton och att vi båda jobbar och behöver få tvätta oss och äta något. - Jag ska se om jag kan dra slangen upp till tanken på taket, svarar hon. En handlingens kvinna. Me like!

Snart hör jag henne böka runt uppe på taket och strax efter ropar hon att det snart finns vatten till en dusch. Jag blaskar av potatisen i det vatten jag burit upp, skär den och zuccinin i tunna skivor och har snart min Boureki i ugnen. Tyvärr är jag sent ute.


Vi väntar en timme och tar sen en snabb dusch med klent tryck. Bourekin är fortfarande inte klar, ugnen är inte lika bra som den vi hade hos Nektarios. I sista minuten bestämmer vi oss för att äta maten oavsett om den är klar eller inte. Slafsigt, smaklöst och halvrått... Yummy... Vi hastar iväg till bussen, julpyntade med renhorn av plysch och tomteluva med fuskflätor. Måtte kvällen bli bättre än dagen! Eftersom jag börjar senare än dottern följer jag henne till El Mondo för en julshot. Jag har fått smak för den grekiska motsvarigheten till glögg, och på El Mondo finns ett aldrig sinande förråd av drycken.

Bara för att köper jag en flaska från kavan i hörnet vid hamnen, sen går jag en runda runt barerna och bjuder tjejerna på en julshot. Mina renhorn sticker ut i mängden, många är de som drar på smilbanden. Det sista stoppet blir på ett välbesökt Kavouras. Nu ska jag äntligen be Kostas om ursäkt för den missade grillfesten. Jag blir bjuden på en drink och i ett lugnt hörn framför jag mina ursäkter. Ser du misteln där uppe? Kostas tittar förvånat upp i taket och får en julpuss mitt på munnen. God Jul Kostas! Han ser nästan ut som om han tänker rodna och jag inser att hans chef står bakom mig. Jag skyndar mig ut från restaurangen. - Vi ses sen, okej!


Strax efter elva öppnas dörrarna till Scorpio. Jag är på lyset men i toppform. Tomas har med sig Melomakaróna och Kourabiedes, grekiska julkakor, som vi bjuder gästerna på. Någon julmusik har vi inte, och ingen är direkt uppklädd heller. Det är som vilken kväll som helst, bara något mer gäster än vanligt. Stammisarna sluter upp allt eftersom, jag hör nog till de nyktraste i sällskapet och tur är väl det. Kostas kommer in med sina arbetskompisar och snart är shotsflaskan framme igen. Som mest har jag sexton shots att hälla upp och alla ska ha olika i glaset. - Kan du minnas vad alla dricker, frågar Kostas. Jo, allra oftast gör jag det efter en beställning. - Bravo! Än så länge, tänker jag som börjar känna mig lullig. Scorpios julfest 2007 är en succé och för en gångs skull är jag flitig med kameran. När den sista gästen gått och jag plockat undan är klockan 6.15. Pyret är på plats och vi gör sällskap till taxin. God Jul pyret, God Jul Lilleman. Jag hoppas att vi kan fira nästa jul tillsammans, och under bättre omständigheter.



071225 Grattis på namnsdagen Christos och Xristina. Idag har jag namnsdag här i Grekland och för första gången är jag på plats!


Ingen av oss har särskilt stor lust att kliva upp idag men tillslut segrar kaffesuget över latmasken. Jag dricker kaffet ute på balkongen, lika påpälsad som vanligt. Solen skiner över Agia Marina, havet ligger stilla framför mig och det är bara aningen kallt ute. Jag är trött och seg efter arbetsveckan, orkar inte göra något vettigt utan surfar bara runt på nätet och laddar ner musik. Ikväll är både jag och dottern lediga, ingen stress, inga förpliktelser att tala om.


 Vattnet är tillbaka i kranarna lagom till den grekiska julfesten. Över Agia Marina ligger ett moln av grillos och det fräser av kotletter och korvar i byns alla hörn. Jag har ingen som helst julkänsla i år, mindre än någonsin tidigare, men trots det önskar jag att jag kunde närvara vid ett traditionellt firande. Snart är året till ända och jag har en lång lista på saker jag ville göra men inte gjort.


-         Plocka sniglar i bergen

-         Se hur Raki tillverkas

-         Besöka klostret på Jungfru Maria dag den 15 Augusti

-         Gå i julmässa eller vilken mässa som helst

-         Tala flytande grekiska

-         Närvara vid ett grekiskt bröllop

-         Shoppa i Aten eller Heraklion

-         Ta med pyret till Knossos

-         Lära mig laga Kretensk husmanskost

-         Skaffa uppehålls och arbetstillstånd...

-         Skatta för mina pengar. Etc etc etc


Den som väntar på något gott sägs det. Notera att skattandet hamnar längst ner på listan... Istället för att grubbla kryper jag isäng en stund till. Kylan har krupit in i benen, sängen är tillfälligt varm och jag har gott om tid att vila idag.


Vi vaknar till sent om sider och äter en lätt middag på konserverade dolmades, gigantes och bröd. Vi börjar båda tröttna på att laga mat i skenet från stearinljus. Om spisen är på kan man inte köra något annat, inte ens köksfläkten, utan att strömmen går. Slår jag på AC'n kan vi inte duscha eller ha lampor tända och av någon orsak immar lägenhetens alla fönster igen så fort AC'n är igång. Med tanke på alla springor och glipor i fönster och dörrar kan man inte kalla lägenheten tät, imman är oförklarlig för mig.


När vi ätit snyggar vi till oss för en krogrunda. Både jag och pyret tycker att namnsdagen bör firas, och eftersom Leonidas från Uncle Tom's spelar bouzouki på Notos ikväll är det dit vi ska gå först. För att spara pengar tar vi bussen 20:45 och inväntar natten hos Hanna på Klik - där får vi som barpersonal drinkarna för halva priset.

Innan natten är slut, och vi med den, har vi druckit en 10 euros öl på Notos och sett Leonidas spela gitarr, våldgästat alla hamnens barer och avslutat kalaset med att träffa en gammal bekant på Senso. Natten var lång och blöt, solen skiner på oss när vi rumlar hemmåt och jag börjar känna mig mätt på kroglivet nu.



071226 Jag är död, slut på och ett minne blott. Eller är det minnet som är slut på tro. Jag vaknar till liv strax före fem på eftermiddagen, aningen stressad för hur jag ska hinna med mig. En snabb men välbehövlig dusch, smink och rota fram något snyggt inför kvällen. - kan du fixa middag så jag hinner äta, frågar jag dottern som redan är färdig för jobbet. - Vart ska du då, frågar hon. - Till jobbet ju! - Du mamma, det är onsdag idag, du jobbar inte. Näää, torsdag är det väl... Eller??? Jag rotar fram mobilen och kollar almanackan. Onsdag... Då är det som de säger, alkohol skadar minnet!


Både välfriserad och snyggt sminkad kryper jag isäng igen - rätt avstjälpt, som syster yster skulle uttryckt det. Eftersom jag är vaken ägnar jag några timmar till läsning medans pyret gnor ihop slantar till mat och husrum. Min förre granne Dimitris ringer för att önska en god namnsdag i efterskott. - Har du något för dig? Han vill bjuda på vin och se Pirates of The Caribean. Vin... Njae, jag dricker te istället där vi sitter uppkrupna på dotterns säng/soffan och ser filmen på datorn. Jag gillar Cabernet, men gränsen för veckans alkoholintag och nattsudd är nådd. Strax efter tolv vaknar jag av att Dimitris skakar mig. - Filmen var bra, tack för sällskapet. Han flinar åt mitt nyvakna, rätt förvirrade ansikte. Jag följer honom ut och gör mig sen redo för graven. Jag är ingen ungdom längre, det är bara att inse.



071227 Sömnen gjorde sitt till och jag vaknar tidigt. Efter en kaffe och lite surfande ute i friska luften bestämmer jag mig för att kolla posten. Påpälsad så att svetten rinner om mig tar jag en rask promenad till Platanias - driv ut djävlarna ur kroppen, svettas rejält!

Något sent men mycket välkommet, på posten väntar hela tre paket på oss! Jag skyndar hemåt för att undersöka innehållet i dem. Bara för att förlänga pinan, och ge dottern en chans att vakna till, diskar jag undan, skurar toan och monterar upp vårt "duschparaply".


I paket 1 hittar jag mina nyinköpta boots från eBay. De är aningen stora men fina och verkar bekväma nog att jobba i. Paket 2 innehåller hela fyra CD-skivor från Janne. Tusen tack för dem!!! Paket 3 är mindre roligt. Pappa ha skickat lite post, min bankdosa och en julhälsning med 50 euro. Hälsningen och pengarna var roligt att få, men ingen blir väl glad för räkningar och påminnelser. HTF är snabba som tusan att skicka ut påminnelser men har fortfarande inte besvarat min överklagan.


Jag tar en siesta efter städandet och somnar till Hatzigiannis ljuva stämma. Snart är det dags för jobb igen. Bussen avgår i tid som omväxling och efter en dryg timmes väntan i hamnen är jag på jobbet igen. Julaftonen har satt min biologiska klocka ur spel och jag känner mig ur slag. Chanias gator och barer är nästan folktomma, folk har spenderat alla pengar på julfirande och presenter. Som omväxling är vi den bar som har mest gäster under kvällen. Jag springer fram och åter i mitt lilla utrymme om 4,5 x 0,65 meter. Dra in magen och tårna, undvik att snubbla på utstickande ölbackar eller välta glas och flaskor. Än har jag inte tappat eller krossat något, men det är alltid nära till.

Kostas kommer in på den sedvanliga sängfösaren. Han är ovanligt stillsam ikväll men följer alla mina rörelser uppmärksamt. När jag har en lugn stund pratar vi som vanligt, men han skämtar inte som han brukar och jag oroar mig för att han är sur för att vi missade hans fest.

Vid fyra kommer ett gäng bartendrar från Koum Kapi. Kostas säger godnatt och går, men stannar i dörren och tittar länge på mig. Jag fattar noll och snart har jag fullt upp med beställningar. I ottan, 5.15 låser vi dörren till Scorpio för några timmars vila. Dottern har raggat upp skjuts hem och snart är vi hemma hos oss. Andedräkten ryker ur munnen på oss inne, men sängen är varm tack vare stängda dörrar och Mixalis lilla fläkt. Det tar inte många minuter innan jag somnat.




071228 Klockan tio vaknar jag, mitt i en dröm, full av energi och med ett löjligt leende på läpparna. Jag dricker mitt kaffe ute som vanligt, men idag har jag inget nät att koppla upp mig på. Istället sätter jag mig i köket och syr gardiner till vardagsrummet av tyget jag köpte på marknaden i somras - sent om sider... När de hänger på plats sopar jag balkongen från löv och underliga barr, förbereder middagen och lägger mig sen att vila en stund. Fyra timmars sömn räcker inte långt om man jobbar natt och jag har varit i gång nästan åtta med städande och pyssel.


Det tar ett bra tag men till slut lyckas jag somna och sova två timmar. Middagen blir kycklingpilaffi, det är fett, näringsrikt, gott och billigt. Dottern är lycklig.

En snabb dusch med löjligt tryck och omväxlande skållhett eller iskallt vatten, smink, kläder och frisyr. Bussen går på utsatt tid men jag är stelfrusen av att vänta i halv orkan.


Ikväll har vi knappt några gäster alls. Jag halvsover bakom baren, väntar och torkar flaskor för att sysselsätta mig. Några av Elenis vänner kommer in men de verkar lika trötta som jag. Ett par drinkar och sen säger de godnatt och går. Kostas och några av hans vänner stannar längre. Argiris, min snickare, kommer in på en Johnny med tre iskuber, jag har gott om tid att prata med alla. Alla tycks sakna den vanliga energin. Väntar de på nyårsafton tro? Eleni halvsover i Dj-båset och halv fyra gör Tomas tecken åt mig att plocka ihop. Jag ringer pyret och möter henne på DNA. Nej tack, jag vill inte ha en shot - jag vill sova. Vi tar en taxi hem till vårt och kryper i säng utan varken nattamat eller tandborstning.

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Välkommen ut på banan igen!
Kram

2008-02-01 @ 10:24:51
Postat av: Gita

Vad roligt att du är tillbaka, det är så kul att läsa om era äventyr!

Funderar på Kostas - kan det vara kärlek i luften? ;-D

2008-02-01 @ 12:15:36
Postat av: Kickie

Tack for det, det kanns bra att vara tillbaka efter alla bekymmer vi haft.

Nyfikna käringar;) Ni far val läsa och se!

Kramar tillbaka och en god fortsattning pa nya aret till er alla!
Kickie

2008-02-02 @ 19:40:43
Postat av: Anoula

Här är en till som är glad att du fortsatt blogga. Hälsa Kostas :o)

2008-02-03 @ 03:50:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0