070329

070329 Då var shoppingrundan avklarad. Ett soligt Göteborg en eftermiddag efter avlöning är ingen barnlek, det är fasansfullt! Folk över allt, barnvagnar, motvilliga äkta män, köpgalna kvinnor och 1000 watts belysning i spegelklädda butiker. Jag får torgskräck, men det måste göras. Allt som blev kvar efter sorteringen var några ynka strumpor och kalsonger, en riktigt snygg kavaj, två par byxor och några munkjackor. Han är säregen med kläder min lilleman. Om det inte är svarta linnen, svarta långärmade T-shirts eller säckiga combatbyxor så blir det inte använt. Inte säger han något när han behöver nytt heller, då riskerar han ju släpas ut i butiker - hemska tanke. Nej han väntar snällt tills mamma fyndat något som faller honom i smaken, resten stuvas undan i garderoben och ger en falsk bild av fräscha ombyten. Om det handlat om min dotters garderob hade hon adopterat bort sig själv för länge sen. Det allra mesta var urvuxet, urtvättat eller uråldrigt... Jag är och förblir en hönsmamma. Inte en chans att han får åka iväg halvnaken! Herrn skulle säkert kunna handla sina kläder själv - han både tvättar, städar och lagar mat - men det blir mycket billigare om jag gör det och det blir gjort i tid.

 

Nu är det i allafall gjort och fort gick det. Underligt nog hittade jag allt som behövdes på första försöket, det händer aldrig när jag ska handla åt mig. Själv föredrar jag att handla hemifrån, över nätet, och är en hejare på att fynda både från eBay och Tradera. Det blir billigare, trots portot, och jag slipper både strålkastare och provrum. Det ska bli intressant att se hur många säljare som postar till Kreta utan knot... Nu står jag i allafall med ytterligare en hög kläder som måste säljas, jag som börjat skönja botten på högarna, men har jag tur går jag +-0 på klädkontot.

 

Igår betalade jag en bunt räkningar och en betydande del på min dator. Hitills flyter inbetalningsplanen på som planerat och innan flytt hoppas jag vara klar med den. Tanken är att jag från nästa månadsslut ska gå med ren "vinst" på det jag säljer och att de pengarna ska gå till grundplåten för vårt nya liv på Kreta. Det har gått förvånansvärt smidigt och jag väntar fortfarande på bakslag, men fler skulder än den hos CSN har jag inte råd med när vi flyttat. Politisk flykting kan jag vara men inte ekonomisk, det har jag inte nerver till. Nu har jag chans på några extra kronor i påskhelgen, en kvinna som jag tidigare jobbat med har bett mig sy upp en ny garderob åt henne. Hur jag ska hinna och var jag ska hålla till har jag inte en aning om, det får gå på något sätt. Jag har alltid sytt bäst under tidspress men är alltid lika orolig att jag inte ska hinna, eller att något ska gå fel. Vid ett tillfälle låg jag med diskbråck på akuten och sydde knappar i en ämbetsdräkt... Prästen skulle ha kavaj och kjol till en förättning på söndagen - jag fick akut ryggvärk och blev inlagd...Jag har aldrig missat en deadline och tänkte inte göra det då heller. Ungarna sökte fram allt jag behövde, plastade in och levererade till sjuksängen. Det var många sköterskor som häpnade över att se mig i ryggläge med nål och tråd. Klart blev det - med ett dygn till godo!

Det är lika bra att jag städar ur syrummet inatt...

image24
Chania sett från El Venizelous grav i gryningen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0